In het kort
-
Rijdynamiek
De tweeliter past veel beter bij de XV dan de lusteloze 1.6, die voelbaar moeite heeft met de anderhalve ton van deze cross-over. De CVT-bak (de enige mogelijkheid) mist alertheid, maar biedt wel een uitstekend comfort en jaagt de motor niet in de toeren. Het weggedrag is gezond en voorspelbaar, met zelfs een mooi neutraal evenwicht wanneer je wat met de achtertrein speelt. De remmen zijn wel krachtig, maar de doseerbaarheid had beter gekund.
-
Veiligheid
Op veiligheidsvlak laat de XV niets aan het toeval over. Het EyeSight is standaard en combineert een dodehoekcontrole met een spoorassistent en een actieve snelheidscontrole met noodremhulp. Voeg daar nog de vierwielaandrijving bij en je bekomt een van de veiligste auto’s op de markt, al moeten we toegeven dat de rijhulpsystemen soms nogal opdringerig overkomen. Je kunt ze uitschakelen, maar de spoorassistent wordt wel na elke startbeurt opnieuw geactiveerd.
-
Comfort
De zachte ophanging maakt van deze XV een comfortabele auto, ondanks zijn achttienduimvelgen. In vergelijking met de Impreza reageert deze cross-over niet zo bruusk op grote vervormingen in het wegdek. De geluiddemping is beter in het geval van deze tweeliter dan in dat van de 1.6. De stoelen zitten goed, ondanks een licht gebrek aan steun aan de schouders. De binnenruimte is behoorlijk, zeker qua hoofd- en beenruimte op de achterbank.
-
Praktische kant
De XV is een functionele auto met grote en praktische bergvakken. Goede punten zijn er ook voor de afwerking, die een solide indruk maakt. Instappen in de XV gaat vrij gemakkelijk, ware het niet van de dorpels waarover je je voeten moet tillen. Een laadvolume van 385 liter is zeker niet uitzonderlijk voor een auto van 4,46 meter lang, maar de vierwielaandrijving neemt nu eenmaal plaats in, waardoor de koffervloer vrij hoogt komt te liggen.
-
Connectiviteit
De multimedia-interface is standaard en weet meer dan te overtuigen. Apple CarPlay, Android Auto, bluetooth en stembediening zijn standaard. De Premium voegt daar een groter scherm (8 duim in plaats van 6,5) aan toe, samen met een internetverbinding en allerlei apps (internetradio, nieuws, Deezer, enzovoort). Het systeem kan ook sms’en voorlezen of je ze laten beantwoorden met een standaardantwoord.
-
Budget
De XV is geen koopje in deze tweeliterversie, die enkel als Premium bestaat. Een beetje jammer, aangezien deze 2.0 het beste past bij het model. In ruil is hij voor die prijs wel volledig aangekleed. De boxer heeft nog altijd wat meer dorst dan een lijnmotor: reken op 8 liter met een rustige rechtervoet, anders mag je er nog een litertje bij tellen. Gelet op het imago van betrouwbaarheid dat Subaru geniet, hadden we meer verwacht dan een garantie van 3 jaar of 100.000 kilometer.
Kiezen voor een Subaru XV is kiezen voor iets anders. En voor een compromis, want dit is een echte cross-over, die zich ophoudt tussen twee segmenten. Hij combineert immers het weggedrag van een klassieke auto met de terreinkwaliteiten van een (bijna) volwaardige offroader. Bovendien zit je er hoog in, zonder dat de auto onhandig groot is. Een manusje-van-alles dus, ook al is hij niet zonder fouten. Zo is het moeilijk onze gading te vinden in het motorpalet, met enkel een 1.6 die te lusteloos is, en een 2.0 die dan weer te duur is, aangezien hij enkel als Premium bestaat. En toch is dit een verleidelijke cocktail – en een veilige keuze ook, als je bedenkt dat Subaru een van de meest betrouwbare merken is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!