In het kort
-
Rijdynamiek
Het uitstekende samenspel tussen de 1.2 en de manuel vijfversnellingsbak vertaalt zich in mooie prestaties over het hele toerentalgebied. De motor staat ook buiten het stadscentrum zijn mannetje en kan dus ook grote wegen aan. De Ignis biedt heel wat rijplezier met zijn gezonde en natuurlijke rijgedrag. Zijn stuur is nauwkeurig, maar helaas iets te vaag rond het middelpunt en het rempedaal mist bijtkracht bij het begin van de pedaalslag.
-
Veiligheid
De Ignis heeft recht op zes airbags (frontaal, lateraal voorin, gordijnairbags) en de wettelijk verplichte stabiliteitscontrole. Maar door het ontbreken van afzonderlijke opties moet je 18.199 euro neertellen voor het GLX-niveau als je de veiligheidsuitrusting nog wilt uitbreiden. In dat geval krijg je ook nog een vertrekhulp voor hellingen, evenals een dubbele camera, voor de automatische noodremhulp met voetgangerherkenning en een spoorassistent.
-
Comfort
De Ignis verrast vooral door zijn opmerkelijke ruimte achterin: bijna 30 centimeter beenruimte is ronduit vorstelijk. Het interieur oogt kleurrijk en is goed geassembleerd, ondanks het ontbreken van zachte kunststoffen. De hoge zittingen vergemakkelijken de instap en bieden een goed zicht rondom. De geluidsisolatie is voor verbetering vatbaar, maar ook bij 120 km/h kun je nog altijd een gesprek voeren met de andere inzittenden.
-
Praktische kant
In zijn duurdere uitvoeringen is de Ignis ook moduleerbaar. De achterbank wordt dan vervangen door twee afzonderlijk verschuifbare stoelen met een verstelbare rug. In de basisversies kan de rugleuning van de achterbank worden neergeklapt in 60/40-verhouding om het koffervolume uit te breiden van 267 tot 1.097 liter. Wel is het jammer dat de tildrempel zo hoog is (74 centimeter). Het interieur telt tal van opbergvakken, met een hele rist bekerhouders.
-
Budget
De Ignis kost in basislivrei al een pittige 14.199 euro en bovendien moet je dan nog eens 1.000 euro bijbetalen voor een autoradio en airconditioning. De gerobotiseerde versnellingsbak kost je nog eens 2.000 euro en de vierwielaandrijving 2.500 euro. Voor de duurste Ignis moet je 19.499 euro ophoesten. Gelukkig is de 1.2 betaalbaar qua belastingen en blijft hij bij elke rijstijl relatief zuinig. De garantie is ook een troef: 5 jaar of 150.000 kilometer.
Een hele week lang wist de Suzuki Ignis ons over de volledige lijn te verleiden: zijn verfrissende design, zijn heldere interieur, zijn opmerkelijke plaatsaanbod, zijn functionele kwaliteiten, zijn gewillige 1.2-motor, enzovoort. Tot we er de prijzentabel op nasloegen: minimaal 15.000 euro voor wie een beetje uitrusting wil, is gewoon bij de haren getrokken. Dat is jammer, want los daarvan heeft de Ignis heel wat troeven om het te maken in dit competitieve segment.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!