In het kort
-
Rijdynamiek
De twee elektromotoren stellen hun vermogen ogenblikkelijk beschikbaar en zijn een toonbeeld van soepelheid en lineariteit. Eerlijk gezegd een zaligheid, want daardoor valt het totaal niet op dat deze auto zo zwaar is (2,6 ton). Het remsysteem is krachtig en volhardend, waarbij ook de regeneratiefunctie bijdraagt tot de vertragingen. Het stuur roept geen kritiek op: het is nauwkeurig en lineair. Alleen de feedback had wat beter kunnen zijn.
-
Veiligheid
Met zijn Autopilot is de Model X natuurlijk een krak in veiligheid, ondanks de incidentjes die zich al hebben voorgedaan. In alle gevallen werd de verantwoordelijkheid van Tesla echter afgewezen en we moeten erkennen dat het systeem verbluffend efficiënt is op de snelweg. Een mooi voorproefje van de zelfstandig rijdende auto die er ooit aan zit te komen. Jammer genoeg laat het Amerikaanse merk je wel nog stevig bijbetalen voor de technologie.
-
Comfort
Het comfort in de Model X is vorstelijk. Ondanks wielen van 22 duim en een hoog gewicht vrijwaart de ophanging de inzittenden goed van wegoneffenheden, terwijl de elektromotoren natuurlijk erg stil zijn. Verder stellen we de riante interieurruimte op prijs, net als het zitcomfort. De airco is efficiënt, maar je kunt de compressor niet manueel uitschakelen. De verwarming werkt nog niet met een warmtepomp, waardoor ze in de winter natuurlijk meer energie vergt.
-
Praktische kant
De instap is makkelijk, zeker voorin als je de gemotoriseerde deuren hebt. De vleugeldeuren achteraan zijn ook praktisch... tenminste zolang je veel plaats rond de auto hebt. Vaak moet je dan ook binnenkruipen om achterin te raken. De moduleerbaarheid dwingt respect af, met volledig gemotoriseerde stoelen die je kunt verschuiven en waarvan je de rug kunt neerklappen. Eerlijk gezegd doet geen enkele eenvolumer of grote SUV op de markt beter.
-
Connectiviteit
De connectiviteit is natuurlijk compleet, met een browser en een navigatiesysteem die het verkeer realtime monitoren. Anderzijds verrast het ons dat je geen wifihotspot kunt creëren in het interieur of je smartphone draadloos kunt opladen via inductie. Het navigatiesysteem is bijzonder efficiënt en berekent met een grote nauwkeurigheid hoeveel rijbereik je nog zult overhebben bij aankomst. Uiteraard geeft het ook alle laadpalen en Superchargers in de buurt weer.
-
Budget
Het heeft weinig zin het hier over geld te hebben. Een Tesla kopen is een beetje als toetreden tot een religie, tot een bijna fanatieke community die wild is van vooruitgang en technologie en een zeker ecologisch bewustzijn heeft. Hoe dan ook, de Model X weegt best veel en lust dus wel wat elektronen: gemiddeld een beetje meer dan 30 kWh/100 km of zelfs bijna 40 als je vaak in de stad rijdt. Niets verrassends. De fiscale voordelen voor elektrische auto’s blijven interessant.
Een Tesla kopen betekent in de eerste plaats toetreden tot een community die resoluut naar de toekomst gericht is, een toekomst die met een bulldozer en met de snelheid van een HST wordt uitgestippeld, getuige de vloedgolf die eraan komt met de Model 3 en de Model Y, de vrachtwagen of de pick-up. Maar naast dat reële innovatievermogen schuilt de andere kracht van dit merk eigenlijk in zijn producten, die hun beloftes meer dan waarmaken. Zoals deze Model X P100D, die ondanks enkele afwerkingsdetails zorgvuldig ontworpen is en zich onderscheidt met een schitterend rijcomfort, een fijne rijervaring, intelligente praktische aspecten en een hoogtechnologische uitrusting. Zonder natuurlijk de echt ongeziene prestaties te vergeten, in combinatie met – en dat is nog het belangrijkste – een rijbereik dat toch ongeëvenaard is bij de elektrische auto’s. Natuurlijk heeft dat uitstalraam een prijs. Maar die wordt ruimschoots gerechtvaardigd door het gebrek aan concurrentie. Althans, tot dusver, want in de coulissen zijn de Duitsers zich natuurlijk aan het wapenen. En zij zullen op de vloedgolf van Tesla reageren met een ware tsunami...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!