In het kort
-
Rijdynamiek
De hybride aandrijfgroep neemt de recentste verbeteringen over die ook de Prius IV te beurt vielen. Dankzij een kortere eindoverbrenging reageert het HSD nu sneller, terwijl het ook meer rekent op de elektromotor. De regeneratie van de batterijen is versneld, waardoor de energiebehoefte van de C-HR kleiner is dan die van een gewone SUV met verbrandingsmotor. De vierwielaandrijving blijft evenwel voorbehouden voor de 1.2 Turbo met CVT.
-
Veiligheid
Enkele elementen uit het Toyota Safety Sense zijn standaard, zoals de botswaarschuwing met autonome remhulp, maar ook de adaptieve cruisecontrol, die gebruikmaakt van dezelfde radar. De spoorassistent, de automatische grootlichten en verkeersbordherkenning zitten in packs gebundeld, net al de dodehoekcontrole en de sensor voor achteropkomend dwarsverkeer. De resultaten bij Euro-NCAP zouden in lijn moeten liggen met de scores van de Prius.
-
Comfort
Je zit hoger boven het wegdek in de C-HR, maar vrij dicht ten opzichte van de vloer, wat uiteindelijk een auto oplevert die mee is met de mode van het moment, en een aangename reisgezel blijkt, zeker in combinatie met het JBL Premium-hifisysteem met zijn negen luidsprekers, Touch 2 with Go-navigatie en het lederen interieur. De goede voorstoelen geven een uitstekende steun. Jammer dat een centrale armsteun achterin of een open dak ontbreekt.
-
Praktische kant
De koffer van de C-HR Hybrid heeft een hoge drempel, maar is voor de rest identiek aan die van de 1.2 Turbo. Dat bewijst dat de NiMh-batterij (die lichter en compacter werd) onder de achterbank kon worden ondergebracht zonder aan het laadvolume te knabbelen. Dat bedraagt 377 liter, wat overeenkomt met een 10 centimeter kortere VW Golf. De moduleerbaarheid blijft beperkt tot een in twee delen neerklapbare rugleuning.
-
Connectiviteit
Toyota ging niet all the way met zijn aanraakscherm, maar laat nog enkele fysieke toetsen op de middenconsole over, zij het enkel om de klimaatregeling te bedienen. Het Toyota Touch 2 with Go-navigatiesysteem omvat ook Touring Mobilis Premium Traffic met vijf jaar updates inbegrepen, net als Coyote, Google Streetview, Aha en Twitter. Maar het systeem ondersteunt wel geen Android Auto of Apple CarPlay.
-
Budget
Ondanks winterse testomstandigheden die een laag verbruik tegenwerken, eindigden we de test met een gemiddelde van 6,1 l/100 km, met uitersten van 5,4 l/100 km tot 6,7 l/100 km. Daarmee springt de C-HR Hybrid even zuinig met benzine om als equivalente diesels. Deze cross-over is minder duur dan een Prius met gelijkaardige uitrusting en houdt er een prijs op na waarmee hij de Kia Niro – op dit ogenblik zowat zijn enige echte rivaal – kan bekampen.
De eerste succesvolle full hybrid zag twintig jaar geleden in Japan het levenslicht. Die Prius I overtuigde al met zijn technische kunnen, maar de rijbeleving en de esthetiek waren voor verbetering vatbaar. Toyota heeft met elke nieuwe generatie van zijn hybride modellen zowel de rijdynamiek als de stijl en de praktische aspecten steevast weten te verbeteren. De C-HR is het voorlopige orgelpunt van die evolutie: hij is de ‘Funcruiser’ die de RAV4 niet meer is geweest sinds 2000.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!