In het kort
-
Rijdynamiek
De drukgevoede drieliter-zes-in-lijn uit Beieren is erg krachtig en heeft een aangenaam karakter. Hij wordt gekoppeld aan de achttrapsautomaat van bij ZF, die tegelijk zacht schakelt bij een normale rijstijl en erg alert is in de Sport-modus. De wegligging is levendig en amusant, maar het stuur mist feedback – misschien wel de grootste tekortkoming van de Supra. Ook hadden de remmen wat meer bijtkracht en uithoudingsvermogen mogen bieden bij een sportieve rijstijl.
-
Veiligheid
Deze coupé heeft nog geen EuroNCAP-beoordeling op zak. Onveilig zal hij echter zeker niet zijn. Zo beschikt de Supra over een automatische noodremfunctie met detectie van voetgangers en fietsers. De adaptieve ledkoplampen zijn standaard. Verder kan deze Toyota rekenen op frontale en laterale airbags en zelfs op een knieairbag voor de bestuurder. De passagiersstoel is uitgerust met Isofix-bevestigingspunten om een kinderzitje te monteren.
-
Comfort
De rijhouding kan aan ieders lichaamsbouw worden aangepast en beide inzittenden kunnen zich laten neerploffen in sportstoelen. De ophanging blijkt erg toegeeflijk voor een sportieveling en de geluiddemping is goed, ondanks wat rolgeluiden. De Supra is dus comfortabel bij alledaags gebruik en je kunt er probleemloos lange ritten mee maken – een echte gran turismo dus. Ook de ergonomie is verzorgd: de meeste bedieningsorganen vallen goed in de hand.
-
Praktische kant
Instappen gaat natuurlijk minder vlot dan in een berline, gezien de erg lage inplanting van de stoelen. Het interieur telt bovendien bijzonder weinig opbergmogelijkheden. Het koffervolume is toereikend voor twee personen en de grote achterklep – de GR Supra is een driedeurs – vergemakkelijkt het in- en uitladen. De afwerking is globaal gezien verzorgd en de Supra neemt heel wat bedieningselementen over van bij BMW. De standaarduitrusting is zeer rijkelijk te noemen.
-
Connectiviteit
De nieuwe Supra valt niet uit de toon in dit moderne tijdperk, met zijn digitale instrumenten en zijn talrijke connectiviteitsmogelijkheden. Hij biedt ook verschillende onlinediensten. Het multimedia- en navigatiesysteem met draai-en-drukknop komt van bij BMW (al is het centrale scherm wel kleiner dan in de Z4) en het geheel werkt goed. De navigatie berekent de route snel en bracht ons met nauwkeurigheid op onze bestemming.
-
Budget
De aankoopprijs is absoluut gezien hoog, maar de GR Supra wordt wel met alles erop en eraan geleverd. Ook het garantieprogramma is gul: vijf jaar of 200.000 kilometer op onderdelen en werkuren. Het brandstofverbruik is gezien het prestatieniveau goed te noemen, zonder meer. Ten slotte zal de Supra wellicht een zeldzame vogel blijven op de markt en zou hij dus een goede herverkoopwaarde moeten behouden.
De nieuwe Supra heeft wellicht niet meer het karakter van zijn voorgangers. Hij werd wat faster en meer furious en heeft nu Duitse genen. Maar op een markt waar dynamische coupés met een zescilindermotor een uitstervend ras vormen, kunnen we de terugkeer van zijn naam alleen maar toejuichen. Het model combineert een originele look met een edele motor, aangevuld met een efficiënt en speels onderstel. Neen, dit is geen supercar, maar wel een echte GT-coupé die tegelijk snel is en comfortabel bij alledaags gebruik. De Duits-Japanse alliantie brengt dus zeker iets goeds voort. En de carrière van de Supra neemt een vliegende start: de 75 exemplaren die voor 2019 werden toegekend aan de Belgische markt, waren allemaal al verkocht voor de lancering. Wie vandaag een Supra bestelt, krijgt die pas in de loop van het eerste trimester van 2020 geleverd. Deze Toyota doet dus nu al verlangen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!