In het kort
-
Techniek
Dit is onmiskenbaar de beste Subaru-boxer. Hij werd ontwikkeld in samenwerking met Toyota, dat zijn directe én indirecte D-4S-injectie op het blok entte, maar ook een grondig herwerkte versnellingsbak leverde. De twee Japanse motorenbouwers hebben van deze flat four een hoogtoerige sportmotor gemaakt, waarvan het vermogen (7.000 o/m) en het koppel (6.500 o/m) pas laat pieken. Een heerlijke atmosferische krachtbron, en zuinig op de koop toe. Je moet wel Euro 98 tanken.
-
Wegligging
Het dynamische evenwicht wordt bepaald door de technische keuzes - horizontale cilinders die het zwaartepunt verlagen, achterwielaandrijving met zelfsper - maar ook door de gewichtsverdeling over voor- en achteras. Voeg daarbij een uiterst verzorgde stroomlijn en een gewicht van amper 1.314 kilo en je begrijpt dat de GT86 aan de grond kleeft en zich door zijn erg lage polaire inertie makkelijk laat controleren tijdens een drift. Remmen en besturing dragen hun steentje bij.
-
Veiligheid
Het ESP (VSC bij Toyota) heeft drie werkingsmodi. In de normale stand komt het al snel tussenbeide, want door het sperdifferentieel reageert de achtertrein als één geheel. Daaraan kun je een mouw passen door de tweede, tolerantere stand te selecteren, VSC Sport (die ook de tractiecontrole deactiveert). Je kunt tot slot ook de VSC helemaal uitschakelen. De reacties van de auto zijn zo gezond - koppel en vermogen zijn relatief beperkt - en voorspelbaar dat je volop de teugels kunt vieren.
-
Comfort
In een sportcoupé zit je laag: Daardoor sta je veel nauwer in contact met de weg én met het onderstel, twee voordelen die de GT86 aanreikt zonder ooit oncomfortabel te zijn. Behalve dan op de achterbank, die je moeilijk kunt bereiken en waar het erg krap zitten is boven op een erg levendige, maar niettemin filterende achtertrein. De airco met twee temperatuurzones is standaard. Die koelt al snel te hard en schakelt steeds vanzelf de hercirculatiestand in na elke start.
-
Praktische kant
De beperkte hoogte maakt de instap er niet makkelijker op. De GT86 vergt echter geen acrobatentoeren. Als je eenmaal zit, geniet je bovendien een royale hoofdruimte. Het 'pontondak' draagt zijn steentje bij. Er is ook ruim voldoende beenruimte en breedte op ellebooghoogte. De achterbank van een 2+2-coupé is per definitie geïmproviseerd. De koffer biedt plaats aan vier racebanden, die je horizontaal kunt opbergen op voorwaarde dat je de achterbank (uit één stuk) neerklapt.
-
Budget
De GT86 bestaat bij ons enkel als Sport, die 31.690 euro kost en bijzonder goed is uitgerust. Het model biedt slechts vier opties aan. In deze prijscategorie is de concurrentie dun gezaaid. De Peugeot RCZ 1.6 THP (30.130 euro) komt nog het dichtst in de buurt. De Audi TT Coupé 2.0 TFSI is een stuk duurder (35.760 euro) en bovendien minder goed uitgerust. De andere rivalen zijn GTI-achtige hatchbacks. Breid je je zoekcriteria uit, dan zit je al meteen in een hogere vermogens- en prijscategorie.
Het is behoorlijk lang geleden dat we zo gecharmeerd werden door een sportwagen die wel eenvoudig is, maar helemaal in het teken staat van rijplezier. Of je nu drift, op het circuit rijdt of gewoonweg naar het kantoor tuft, aan het stuurwiel van de Toyota GT86 - en net zo goed aan dat van de Subaru BRZ - voelt alles juist aan. Hij is tegelijk gedoseerd en genereus, sensueel en strak, intuïtief en berekend in zijn dynamische evenwicht, in zijn reacties, in zijn rijsensaties en het welzijn dat hij biedt. Met zo'n tegelijk plezierige en ernstige spirit zet hij ons - in tegenstelling tot al die Duitsers, waarvan de ene nog pretentieuzer is dan de andere - noq qua prijs noch qua uitrusting op het verkeerde spoor.