Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota Prius : Hybride rijplezier

In het kort

  • Techniek

    De 1.8 VVT-i met Atkinson-cyclus is een evolutie van de motor in de Prius 3. Deze krachtbron wordt nog steeds gekoppeld aan een batterijpakket van 1,31 kWh en een transaxle met een tandwielstelstel, een reductiedrijfwerk en twee elektromotoren, waarvan er een de aandrijffunctie verzekert. Die geoptimaliseerde hybrideaandrijving blijkt gewilliger bij lage toerentallen. In de toeren klimmen heeft niets karikaturaals meer en elektrisch rijden is voortaan nog eenvoudiger.

  • Wegligging

    De Prius wijdt de nieuwe modulaire TNGA-architectuur van Toyota in, die als basis zal dienen voor alle toekomstige modellen uit het B-, C- en D-segment. Dit platform is 60 procent stijver en heeft een verlaagd zwaartepunt. Dat komt het rijgedrag sterk ten goede, net als de nieuwe achtertrein, die van deze Prius een bijzonder levendige en aangename auto maakt. Geen enkel ander Toyota-model kan hem op dat vlak evenaren, met uitzondering van de GT86 natuurlijk...

  • Veiligheid

    De Prius heeft standaard niet alleen een actieve snelheidsregelaar, maar ook een spoorassistent, een botswaarschuwing en een verkeersbordendetectie. Kortom, meer dan we van een basisversie verwachten, en bovendien wordt de verlichting toevertrouwd aan – doeltreffende – ledkoplampen. Het zicht rondom kan door de ongewone vormgeving beter. Toyota monteert standaard een achteruitrijcamera, maar parkeersensoren zijn voorbehouden aan de dure Lounge-uitvoering.

  • Comfort

    Dankzij het lagere zwaartepunt kon de ophanging minder stug worden afgesteld. Goed nieuws voor het comfort, dat zachter werd, net als de (nieuwe) stoelen. Alleen de geluiddemping ontgoochelt wat, niet zozeer van het motorgeluid, maar wel van opspattend water in de wielkasten. Ook stroomlijngeluiden worden onvoldoende gedempt op de snelweg, al doet de Prius op dit vlak al veel beter dan zijn voorgangers. Het plaatsaanbod is nog steeds een van de troeven van dit model.

  • Praktische kant

    De Prius komt functioneel uit de hoek. Zo beschikt hij over tal van opbergvakken, won de koffer 60 liter en kan de achterbank worden neergeklapt zoals bij een klassieke auto. Kortom, alles is goed uitgekiend, zoals we van Toyota gewend zijn. Dat geldt ook voor de instap, die de vruchten plukt van de grote deuropeningen en het feit dat de deuren in een hoek van 90 graden openzwaaien. Toch een minpuntje: de achterklep zwaait erg ver naar boven. Opletten dus in parkeergarages.

  • Budget

    Toegegeven: met zijn basisprijs van 30.000 euro is de Prius allerminst goedkoop. Anderzijds rechtvaardigt hij zijn prijskaartje door zijn prestaties, zijn uiterst geslaagde hybrideaandrijving, zijn ruime interieur en zijn rijkelijke uitrusting. Overdreven duur is hij dus ook niet, zeker niet als je rekening houdt met de vijf jaar garantie en het feit dat de onderhoudskosten aanzienlijk lager liggen dan bij een diesel – bepaalde slijtageonderdelen (koppeling, enzovoort) heeft hij zelfs gewoon niet.

Toyota Prius : Hybride rijplezier
Conclusie / Toyota Prius : Hybride rijplezier

Kijk even verder dan het koetswerk van deze Toyota. Toegegeven, in een tijd waarin het lijnenspel van een auto vaak de doorslag geeft in de koopbeslissing, kun je je afvragen wat de Toyota-ontwerpers bezield heeft. Hun honger naar exclusiviteit misschien? Daar draait het tenslotte om: de Prius blijft een unieke wagen, met een verder geoptimaliseerd hybridesysteem dat alle concurrentie tart, zowel inzake efficiëntie als qua rijplezier, hoe paradoxaal dat ook mag klinken. Kortom, de vierde Prius-generatie is ‘af’, een succesverhaal dat bovendien wordt doorgetrokken naar het hoofdstukje Wegligging. Ecologie zonder de nadelen ervan. Dit is zonder twijfel een unieke hybridewagen, een auto die zijn gelijke niet vindt en die kopers elke dag opnieuw het gevoel geeft dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Zelfs met een prijskaartje van 30.000 euro. De uitrusting is namelijk navenant.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars