In het kort
-
Wegligging
De kleine 1.4 D-4D, die beter in vorm is dan ooit tevoren, maakt de Yaris erg veelzijdig en biedt de bestuurder zelfs vrij veel rijplezier. Hij is niet alleen bijzonder soepel bij lage toerentallen, maar klimt ook gretig in de toeren en lijkt weinig last te hebben van het gewicht van de inzittenden die hij moet vervoeren. De zesversnellingsbak is bovendien vakkundig gespreid. Hoewel het verstelbereik in de diepte beter kan, ligt het stuur aangenaam in de hand en is het voldoende consistent
-
Veiligheid
Met onder meer zeven airbags en ESP is de Yaris standaard goed uitgerust qua veiligheid. De actieve veiligheid wordt bovendien versterkt door een stijver chassis en een ophanging die het perfecte compromis tussen beperkte koetswerkbewegingen en absorptie biedt. De grip wordt bovendien verzekerd door klassieke banden (of zelfs sportieve zoals op onze testwagen) en niet door banden met verlaagde rolweerstand, zoals je zou verwachten. gezien de CO2-normuitstoot van 104 g/km.
-
Comfort
Het rijgedrag ging erop vooruit zonder dat het comfort er de gevolgen van draagt. En hoewel het wegcontact niet het zachtste in deze klasse is, worden de inzittenden correct geïsoleerd van oneffenheden in het wegdek. Ook de geluiddemping is geslaagd en het plaatsaanbod blijft ronduit verbazingwekkend (vooral achterin) gezien de buitenafmetingen. De ergonomie is doorgaans uitgekiend, maar Toyota mag wat ons betreft, toch meer aandacht besteden aan bepaalde details.
-
Praktische kant
Instappen verloopt vlot en het zicht rondom is niet op zware fouten te betrappen. Zoals altijd bij Toyota bepaalt de uitvoering ook de uitrusting. Behalve het instapniveau Active zijn de drie andere versies globaal gesproken goed uitgerust, al laten ze zich ook duur betalen. Erger is echter dat de afwerking niet op het niveau staat van wat we van Toyota gewend zijn. We betreuren ook dat de verschuifbare achterbank werd opgegeven, want dat gaat ten koste van de moduleerbaarheid.
-
Budget
Hoewel de D-4D heel wat rijplezier biedt, is hij ook erg zuinig. Over onze hele test was de 1.4 tevreden met 5,2 l/100 km. De tank van 42 liter resulteert dus in een rijbereik van zo’n 800 kilometer. Met vijf jaar of 150.000 kilometer garantie blijft Toyota guller dan het gemiddelde, maar dat geldt niet voor de onderhoudsintervallen: 15.000 kilometer voor de D-4D. Deze Yaris is niet bepaald goedkoop... maar de D-4D onderscheidt zich – voorlopig nog – door de ecopremie van 15 procent.
De Toyota Yaris van de derde generatie blijft trouw aan zijn oorsprong en is nog altijd een brave en goed opgevoede veelzijdige stadsauto. Omdat hij blijft aanbieden wat mensen doorgaans verwachten van een auto in zijn klasse (comfort, plaatsaanbod, veiligheid), en in bepaalde opzichten zelfs vooruitgang boekt (rijgedrag, globale prestaties van de kleine D-4D) zonder daarom zijn compacte afmetingen te laten vallen, is hij het overwegen waard. Wel weet de Yaris zich in vergelijking met zijn concurrenten, die bijzonder scherp uit de hoek komen op onze markt, niet meer echt te onderscheiden (moduleerbaarheid opnieuw op basisniveau, matige afwerking) en is hij nog steeds niet bepaald goedkoop. Gelukkig kan de 1.4 D-4D-versie nog steeds rekenen op de federale ecopremie van 15 procent... Maar hoe lang nog?