In het kort
-
Techniek
Het aandrijfgeheel van de GTE is zeer geavanceerd. Je hebt sportiviteit en zuinigheid in één, maar je moet er wel een flinke duit voor betalen. Hoeveel je uiteindelijk kunt besparen op je verbruik tegenover een gewone auto, hangt volledig af van je zelfdiscipline: plug-inhybrides zijn alleen maar het overwegen waard als je ook daadwerkelijk oplaadt telkens als je daar de kans toe hebt. Maar zelfs dan kun je de meerprijs bij aankoop haast nooit recupereren.
-
Wegligging
Door zijn hogere gewicht voelt de GTE wat logger aan dan een GTI of zelfs GTD, maar hij heeft wel een betere gewichtsverdeling, waardoor onderstuur wat langer uitblijft. Het hoge en onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor kan de voorwielen wel eens overmannen op een glad of nat wegdek, maar de elektronica waakt. Al bij al rijdt de GTE veilig en plezierig, ook al dankzij de goede, nauwkeurige stuurinrichting. De energierecupererende remmen vergen wat gewenning.
-
Veiligheid
De GTE heeft standaard een meer dan behoorlijke veiligheidsuitrusting, met onder meer een adaptieve snelheidsregelaar. Optioneel kan dat pakket nog uitgebreid worden met andere rijhulpsystemen, terwijl de passieve veiligheid eveneens verzorgd is. Voor een crashpreventiesysteem of laterale airbags achterin moet je bijbetalen, maar algemeen genomen mag je stellen dat de Golf ook als GTE erg veilig is, temeer daar de dragende structuur nog aan de techniek werd aangepast en versterkt.
-
Comfort
Volkswagen koos voor deze plug-inhybride voor de look van de GTI/GTD, en dat laat zich voelen qua veercomfort, zeker met de achttienduimers van onze auto. Gelukkig zijn er uitstekend zittende en voldoende ruime stoelen. Een van de grote comforttroeven is uiteraard de geruisloze werking, zeker in elektrische modus. Achterin heb je evenveel plaats als in een gewone Golf, de automatische klimaatregeling (met twee temperatuurzones) is zeer doeltreffend.
-
Praktische kant
Door de integratie van al die techniek en vooral de batterij moest de koffer een deel van zijn volume prijsgeven, van 380 naar 272 liter. Plaats voor een reservewiel is er ook niet meer. Instappen gaat makkelijk dankzij de vier deuren en je kunt nog altijd de achterbankleuning neerklappen om een laadruimte van nagenoeg 1,2 kubieke meter te creëren. De standaarduitrusting is verzorgd, zonder meer, de afwerking is onberispelijk en staat haast op het niveau van prestigebroer Audi.
-
Budget
Deze technisch geavanceerde plug-inhybride bestaat enkel in sportieve livrei en dat merk je aan zijn prijs. Met 38.490 euro kost de GTE haast zoveel als de 300 pk sterke en vierwielaangedreven Golf R en 3.000 tot 4.000 euro meer dan een GTI of GTD. Dat is veel geld en nauwelijks te recupereren door het lagere verbruik. De vele opties kunnen bovendien het prijskaartje nog opdrijven, zodat een zeer goed uitgeruste GTE tegen de 50.000 euro aanschurkt. Geen peulenschil voor een Golf...
Samen met zijn halfbroer bij Audi, de A3 e-Tron, is deze Golf GTE de best rijdende plug-inhybride van het moment. Hij combineert uitstekende prestaties met een mussendorst (tenminste voor wie de discipline heeft om hem altijd aan het net op te laden) en grotendeels dezelfde praktische aspecten als een doorsneeGolf, met het onversneden rijplezier van een GTI erbovenop. De hamvraag is echter tot wie deze GTE zich richt. Hij wil duidelijk op twee paarden wedden en zowel een sportief publiek als een ecologisch gevoelig cliënteel aanspreken. We weten niet of die spagaat gaat lukken, zeker niet gezien het forse prijskaartje, dat de GTE net zo duur maakt als een Golf R en een stuk duurder dan de ‘echte’ GTI of een ook al zuinige GTD. Voor de gefortuneerde milieuliefhebber dus?