In het kort
-
Rijdynamiek
De V6-TDI met 286 pk en 600 Nm past perfect bij het vreedzame maar zeker niet slome karakter van de VW Touareg. Maar we zijn niet zo overtuigd van de ijking van de ZF-automaat, die wat doortastender zou mogen reageren bij het vertrekken. Door zijn inertie komt de auto wat onbeholpen op gang, wat bijvoorbeeld niet erg comfortabel is in stadsverkeer. Niets aan te merken op de remmen of de stuurinrichting. Alleen lof voor de (optionele) vierwielsturing.
-
Veiligheid
Om zijn premiumstatuut te onderstrepen zit de Touareg boordevol met rijhulpsystemen. Nagenoeg alle toptechnologieën zijn beschikbaar, van de adaptieve snelheidsregelaar, een fileassistent en een actieve spoorassistent tot de dodehoekverklikkers in de buitenspiegels en de warmtecamera om in het donker voetgangers en dieren te detecteren. Het aanbod is meer dan compleet… maar soms zo invasief dat het op de zenuwen gaat werken.
-
Comfort
Hoewel de Touareg standaard wordt geleverd met klassieke veer-dempercombinaties, zou het zonde zijn hem niet te bestellen met de pneumatische ophanging (1.940 euro apart of 2.835 euro in combinatie met vierwielsturing), die zowel de wegligging als het rijcomfort aanzienlijk bevordert. Ook opvallend is de ruimtewinst, vooral achterin, waar de passagiers nu kunnen genieten van een bank met verschuifbare zittingen en in helling verstelbare rugleuningen.
-
Praktische kant
De (8 centimeter) langere Touareg heeft een grotere koffer dan zijn voorganger. Onder het bagagescherm dat automatisch meebeweegt met de (desgewenst elektrisch bedienbare) achterklep, kan nu tot 800 liter bagage gestouwd worden op een gemakkelijk toegankelijke laadvloer. We vragen ons wel af waarom Volkswagen niet overwogen heeft om in de koffer twee wegklapbare noodzitjes te voorzien, al was het maar voor kinderen…
-
Connectiviteit
Tip: bestel geen Touareg zonder de optie Innovision Cockpit aan te vinken (3.500 euro), die bepalend is voor het technologische raffinement van de auto. Behalve bij Tesla hebben we nog nooit zo’n groot scherm gezien om zowel de multimedia te bedienen als de navigatie (met Google Earth-weergave). Alles is voorzien om Apple- of Android-smartphones te verbinden, terwijl je met een geïntegreerde simkaart toegang krijgt tot tal van apps… de ene al nuttiger dan de andere.
-
Budget
Avec un prix de base arrêté à 66.000 €, Volkswagen a solidement relevé le tarif de son Touareg V6 TDI 4Motion. D’autant que, pour ce prix-là, on n’a pas encore droit aux derniers équipements chics comme le Cockpit Innovision ou les jantes de 19”… Idem du côté de la liste d’options, fournie, mais aux prix bien assaisonnés. A titre d’exemple, le Touareg illustré dans cet essai affichait sans rougir un prix total de 101.890 €! De quoi restreindre encore un peu plus la clientèle…
e Volkswagen Touareg werd groter, comfortabeler, technologisch verfijnder, maar tegelijk ook wat meer blasé. Om hoger op de premiumladder te klimmen heeft de grote SUV uit Wolfsburg niet geaarzeld om zich te bekeren tot geassisteerd rijden – nog niet helemaal autonoom, maar bijna – waardoor hij wel eens minder geliefd zou kunnen zijn bij automobilisten die nog altijd graag zelf de touwtjes in handen hebben. Soit. In de premiummeute onderscheidt de nieuwe Touareg zich door zijn vernuftige mix van verfijning, veelzijdigheid, offroadcapaciteiten en sleepvermogen, alsof het allemaal vanzelf gaat. Eén puntje van kritiek: de prijs, die eveneens flink de hoogte in is gegaan… In die mate zelfs dat sommige potentiële kopers zullen afhaken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!