Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen Up 1.0 75

In het kort

  • Wegligging

    De één liter kleine driecilinder komt levendig en alert uit de hoek, maar herneemt ook verrassend krachtig van bij gemiddelde toerentallen, terwijl hij een sympathiek geluid produceert. Wat de overbrenging betreft, is de enige mogelijkheid op dit moment een manuele vijfversnellingsbak, die zich aangenaam laat bedienen en waarvan de lange spreiding de motor toch niet verstikt. Het stuur is goed bekrachtigd, maar erg indirect: het vergt drie omwentelingen van aanslag tot aanslag.

  • Veiligheid

    ESP is standaard (Europa verplicht dit systeem voor nieuwe modellen sinds 1 november 2011). Qua airbags zijn er frontale kussens, naast zijdelingseexemplaren voor hoofd en romp voorin. De Up kan worden besteld met de functie City Emergency Braking, die de auto afremt tot stilstand bij risico op een aanrijding bij lage snelheid, een primeur voor dit segment. De koersstabiliteit is goed en de wegligging heeft geen onaangename verrassingen in petto.

  • Comfort

    De soepele ophanging staat garant voor een uitstekend comfortniveau en een prima filtering. Maar verwacht niet dat het koetswerk goed ondersteund wordt... Onder lage belasting blijkt de geluiddemping efficiënt. De rijhouding is daarentegen niet perfect, doordat het stuur niet in de diepte kan worden versteld. De ergonomie is erg intuïtief. De binnenruimte is overal goed, maar in deze driedeurs vormt de instap achterin een probleem. De manuele airco functioneert goed.

  • Praktische kant

    Dankzij de grote ruitoppervlakken en de smalle dakstijlen is het zicht rondom goed. Het dashboard ademt kwaliteit uit. Globaal gezien scoort de Up echter ondermaats wat functionaliteit en moduleerbaarheid betreft. Zo heeft hij geen verschuifbare achterbank en onvoldoende opbergmogelijkheden, of toch geen waarmee hij zich weet te onderscheiden. De toegang tot de koffer (die iets kleiner is dan die van de Fox) is problematisch als gevolg van zijn smalle en diepe vorm.

  • Budget

    De basisversie van de Up zou minder dan 10.000 euro gaan kosten. Aantrekkelijk, maar voor wie geen kaalgeplukte instapversie wil (behalve op het vlak van veiligheidselementen), zal het prijskaartje al snel minder interessant zijn. De afwerking en de fabricagekwaliteit die bij het merkimago horen, zouden een goede herverkoopwaarde moeten garanderen. Het verbruik is à la carte: interessant als je er op let, niet meer dan gemiddeld in de andere gevallen.

Volkswagen Up 1.0 75
Conclusie / Volkswagen Up 1.0 75

Volkswagens nieuwe stadsauto Up is op geen enkele manier revolutionair te noemen. Wel doet hij alles goed en introduceert hij een geruststellende toets van kwaliteit in een marktsegment waarin de creativiteit en originaliteit van de ingenieurs vaak gefnuikt wordt door de onverzettelijkheid van de bean counters. De Up is uiteindelijk een auto die niet onaangenaam is om naar te kijken, die goed afgewerkt en degelijk gebouwd is (al is het dan zo goedkoop mogelijk), en die 'slim' genoemd kan worden vanwege zijn comfort en zijn binnenruimte, maar minder voor zijn functionaliteit of moduleerbaarheid (die matig zijn). Anderzijds blijkt hij ook erg veilig te zijn als we de jongste crashtests van EuroNCAP mogen geloven. Maar verwacht geen lowcostprijs.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker