In het kort
-
Rijdynamiek
Een BMW ‘M’ is de S60 Polestar niet, maar dankzij de wijzingen aan de ophanging getuigt hij toch van een geheel eigen identiteit. De Öhlins-schokdempers en -veren transformeren de S60 in een dagelijks bruikbare sportieveling. Met zijn 367 pk sterke 2.0-turbo met compressor zit deze Polestar qua prestaties heel wat grotere motoren dicht op de hielen. Verwacht echter geen grote driftmogelijkheden, want de vierwielaandrijving stelt efficiëntie voorop.
-
Veiligheid
De S60 en V60 kregen in 2012 nog een vijfsterrenscore bij EuroNCAP, maar zijn sindsdien niet meer getest. Maar Volvo heeft natuurlijk zijn reputatie hoog te houden op veiligheidsvlak, en de Polestar stelt niet teleur. Met City Safety en de automatische noodremhulp, samen met de adaptieve cruisecontrol houdt de S60 Polestar nog altijd een hoog niveau aan in 2017. Bovendien behoren alle veiligheidsitems tot de standaarduitrusting.
-
Comfort
Het compromis tussen comfort en dynamiek in de Polestar is een van de meest geslaagde die we ooit konden ervaren. Bij lage snelheden heeft de ophanging het moeilijk met ribbels in het wegdek, maar op kasseiwegen toont ze zich erg comfortabel. Volvo gooit prima sportstoelen voorin mee in het pakket. De ontwaseming is perfect en de elektrische voorruitverwarming blijkt een troef in de winter, net als de automatische stuur- en stoelverwarming.
-
Praktische kant
Een Volvo moet praktisch denken, altijd. De S60 Polestar doet op dat vlak nog steeds zijn best, met zelfs een goede instap voor de achterpassagiers. Al is de hoofdruimte op de achterbank beperkt en kan de beenruimte in het gedrang komen met grote inzittenden voorin. De kofferinhoud is gemiddeld, maar de achterbank kan wel nog worden neergeklapt. De vorm van de achterlichten brengt een relatief smalle laadopening met zich.
-
Connectiviteit
Wat moet je qua connectiviteit nog verwachten van een auto die al zeven jaar op de markt is? Wel, in de praktijk valt dat best mee, met onlineverbindingsmogelijkheden en een uitstekend Harman Kardon-audiosysteem. Tegen meerprijs is zelfs digitale tv mogelijk. Maar het beeldscherm is klein en de bediening via een draaiknop weinig intuïtief. Het duurt dan ook even voor je de weg gevonden hebt in de bediening en in de menu’s.
-
Budget
Een Volvo die duurder is dan een vergelijkbare Mercedes of een Audi, het is eens iets nieuws. Met een prijs van 65.250 euro maakt de S60 Polestar het zichzelf moeilijk. Al vinden we hem elke cent waard, met zijn unieke karakter, zijn alledaagse inzetbaarheid, zijn sportieve filosofie die beter bij de tijd lijkt te passen, en zijn exclusiviteit. Fiscaal wordt hij gezien zijn vermogen nog redelijk behandeld, en in de praktijk blijkt de 2.0 nog vriendelijk aan de pomp.
‘Een exclusief buitenbeentje, waarvan alleen al de hoge prijs voldoende is om je te wenden tot minder dure alternatieven bij Audi en Mercedes.’ Wie had kunnen denken dat we bovenstaande regels ooit over een Volvo zouden schrijven? Maar wie zijn neus ophaalt voor de S60 Polestar, laat een exclusieve en uitermate goed bij de tijd passende sportieveling schieten. Zijn geslaagde compromis tussen alledaagse bruikbaarheid en rijplezier maakten dat we geen kans onbenut lieten om de sleutels van de S60 Polestar van het haakje te plukken ‘om even gauw een boodschap te doen’.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!