In het kort
-
Rijdynamiek
Deze T5-versie zet erg comfortabele, maar niet echt indrukwekkende prestaties neer, en moet op dat vlak zijn meerdere erkennen in de concurrenten. Bovendien heeft de automaat het moeilijk om te volgen bij een wat meer gespierde rijstijl. De diameter van de remmen werd niet aangepast aan het motorpotentieel en de trekkracht is bij deze voorwielaangedreven variant niet geheel vrij van kritiek. Kortom, dit is een dynamische, maar niet echt sportieve gezinsberline.
-
Veiligheid
Zoals het een Volvo betaamt, heeft deze S60 alles in huis om de veiligheid van zijn inzittenden te verzekeren. Hij analyseert de weg nauwgezet in een poging ongevallen te voorzien, en als een ongeval onvermijdelijk is, weet de structuur schokken goed te absorberen, getuige een vijfsterrenscore bij EuroNCAP. Isofix-aansluitingen zijn beschikbaar achterin, maar niet op de voorste passagiersstoel. Ook een knieairbag is niet van de partij.
-
Comfort
De sportophanging van onze R-Design-versie raden we af, want ze gaat duidelijk ten koste van de filtering. Voor het overige rijdt deze Volvo behoorlijk comfortabel, mede dankzij zijn degelijke stoelen. De achterbank biedt echter onvoldoende steun aan de dijen van grotere inzittenden. Het plaatsaanbod is royaal op de buitenste stoelen, maar de vijfde passagier moet zijn voeten links en rechts van de imposante middentunnel plaatsen.
-
Praktische kant
De instap verloopt in deze klassieke vierdeurs uiteraard minder vlot dan in een SUV, maar wringen is het nooit. De afwerking van het interieur is erg verzorgd, de opbergvakken zijn in ruime mate aanwezig en de standaarduitrusting is relatief compleet, al toont Volvo zich van zijn gierigste kant door bijvoorbeeld de neerklapbare achterbank als optie aan te rekenen. Het koffervolume is behoorlijk, maar de meeste concurrenten doen beter.
-
Connectiviteit
Het navigatiesysteem is standaard en werkt goed. De kaart wordt ook getoond op het instrumentenbord achter het stuurwiel. Het multimediasysteem geeft toegang tot diverse online apps en is ook compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Wel moet de S60 het zonder draadloze lader voor smartphones stellen. Voor een digitale DAB+-radio doet Volvo nog altijd bijbetalen. Onze testwagen beschikte ook over het hoogwaardige Harman Kardon-systeem (850 euro).
-
Budget
Volvo biedt enkel maar de wettelijke minimumgarantie van twee jaar zonder kilometerbeperking. Ook qua onderhoud valt er niets bijzonders te melden (met intervallen van maximaal 30.000 kilometer of één jaar). De S60 is absoluut gesproken duur, maar blijft aantrekkelijker geprijsd dan zijn concurrenten van Audi, BMW en Mercedes. Toch zijn er nog heel wat opties. De CO2-uitstoot ligt iets hoger dan bij de concurrentie, wat ook fiscale repercussies heeft.
Hoewel deze berline in de VS van de band rolt, behoudt hij zijn Scandinavische ziel. Het is goed toeven in het interieur en zijn persoonlijkheid onderscheidt hem van zijn Duitse rivalen. Toch heeft deze voorwielaangedreven T5 als R-Design iets tegennatuurlijks: hij is hard zonder sportief te zijn, zijn automaat is onvoldoende alert en zijn voortrein wordt soms overmand door het vermogen. De S60 geeft in zijn geheel eerder de voorkeur aan een rustige rijstijl en de T4-versie zonder sportophanging lijkt ons dan ook een coherenter aanbod. Ook een diesel zou niet misstaan, maar daarop heeft deze berline voortaan geen recht meer. Maar als puntje bij paaltje komt, verkiezen we in de 60-reeks nog altijd de break: de V60 komt veelzijdiger voor de dag en laat veelrijders wél de keuze voor een dieselmotor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!