In het kort
-
Rijdynamiek
Volvo heeft geen half werk geleverd met zijn allereerste driecilindermotor. Dit drukgevoede 1.5-blokje weet bij ‘gewoon’ gebruik zijn trillingen en geluiden goed onder controle te houden. Alleen wanneer je het onderste uit de kan wilt halen, verraadt hij zijn architectuur. Hij toont zich zelfs behoorlijk dynamisch voor een ‘instapmotor’. In afwachting van de automaat, die is gepland voor volgend jaar, verleidt de manuele zesversnellingsbak met zijn goed geleide pook.
-
Veiligheid
Zoals het een Volvo betaamt, doet de kleine ‘XC’ het prima in het aanschijn van de EuroNCAP-inspecteurs en profileert hij zich als een van de veiligste auto’s die al werden getest met de nieuwste protocollen. Standaard zijn er zeven airbags en een hele rist elektronische hulpmiddelen, waaronder een soms wat overijverige spoorassistent, die evenwel gemakkelijk uitgeschakeld kan worden. Optioneel is er ook nog een semiautonome rijfunctie die actief is tot 130 km/u.
-
Comfort
De binnenruimte is genereus en de XC40 biedt plaats aan vier volwassenen. Het rijcomfort is daarentegen vrij hard, vooral met de sportophanging van de R-Design. Het wordt evenwel nooit oncomfortabel. Terwijl de motor doorgaans discreet blijft, zijn er op de snelweg wel wat windgeluiden te horen. De hoge en rechte rijhouding zal zeker in de smaak vallen bij de liefhebbers van het genre, maar het verstelbereik van het stuur in de diepte had iets groter mogen zijn.
-
Praktische kant
De XC40 is op functioneel vlak goed ontwikkeld en telt tal van slimme snufjes om het leven makkelijker te maken. In de praktijk vallen ook de ruime en handige opbergvakken in de smaak. Het koffervolume zit in de middenmoot van het segment, maar volstaat. De moduleerbaarheid van de achterbank is vrij beperkt, met enkel een in twee delen neerklapbare rugleuning. Maar de laadvloer is wel vlak. De XC40 is over het algemeen goed, maar niet onberispelijk afgewerkt.
-
Connectiviteit
De Sensus-aanraaktablet die we al kennen van de meest recente grote Volvo-modellen, maakt eveneens deel uit van de basisuitrusting van de XC40. Zijn op een smartphone geïnspireerde ergonomie is behoorlijk intuïtief. Deze tablet wordt standaard gedurende drie jaar gecombineerd met Volvo’s On Call-onlinediensten. Navigatie is optioneel, net zoals de integratie van Apple CarPlay en Android Auto, in combinatie met een oplaadzone via inductie.
-
Budget
De nieuwe driecilinder heeft hetzelfde onderhouds-interval van 30.000 km of één jaar als de viercilinders van het merk. Volvo beperkt zich tot de wettelijke garantie van twee jaar, maar biedt uitbreidings-mogelijkheden tot vijf jaar en 150.000 km of tot vier jaar zonder kilometerbeperking. De basisuitrusting is genereus en het aanbod aan opties is ruim. Om te voorkomen dat het verbruik de pan uit swingt, is het zaak om je rechtervoet onder controle te houden.
Hebt u zo uw bedenkingen bij het verlies van één cilindertje? Dat is helemaal nergens voor nodig… Door een van zijn vier cilinders op te geven ziet de XC40 zijn instapprijs aan benzinekant dalen van 37.200 (T4) naar 30.900 euro (T3). Tegelijk behoudt hij toch voldoende punch om dynamische prestaties te verzekeren. En de knapste verdienste van deze T3-versie is misschien nog wel dat hij erin slaagt om de trillingen en het geluid die zo typisch zijn voor de meeste driepitters, op doeltreffende wijze onder controle te houden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!