In het kort
-
Rijdynamiek
De D4 ontwikkelt 190 pk en 400 Nm. Ruim voldoende om deze SUV vlot aan te drijven. De prestaties ten opzichte van rivalen mogen gezien worden. De automaat telt nu acht in plaats van zes verhoudingen. Hij schakelt comfortabel, maar soms treden schokken en aarzelingen op. Het sterk bekrachtigde stuur is nauwkeurig maar geeft weinig feedback. De voortrein is in ieder geval precies, terwijl het weggedrag neutraal blijkt.
-
Veiligheid
Vanaf de basisversie beschikt de XC60 over een reeks systemen om automatisch in het juiste spoor te blijven. Er is de traditionele spoorassistent met stuurcorrectie, maar ook een dodehoekcontrole die de bestuurder actief aanzet om op zijn rijstrook te blijven wanneer een ander voertuig de XC60 inhaalt. Pilot Assist is tot slot een (semi)autonome rijfunctie van niveau twee. De veiligheidsuitrusting is uitgebreid maar de detectie van obstakels houdt niet altijd steek.
-
Comfort
Het comfort van de XC60 is het vermelden waard, zeker de kwaliteit van het zitmeubilair en het welzijn in het interieur. De passieve ophanging blijkt echter vrij stug op alle soorten oneffenheden. De optionele luchtvering is toleranter, maar stelt teleur door ongecon-troleerde koetswerkbewegingen die de precisie schaden, ook bij gewoon dagelijks gebruik. Vervelend waren de rolgeluiden van de banden op ons testmodel, in het bijzonder op korrelige betonwegdekken.
-
Praktische kant
De XC60 is een praktische SUV. De koffer is groot genoeg en heeft een regelmatige vorm, terwijl je dankzij de neerklapbare achterbank een volledig vlakke laadruimte kunt genieten. De toegang tot het interieur is gemakkelijk voorin, maar moeilijker achterin omdat de achterdeuren klein zijn en niet zo ruim openen. Er zijn genoeg opbergruimtes en de afwerking is vrij van kritiek dankzij hoogwaardige materialen die aangenaam aanvoelen en mooi ogen.
-
Connectiviteit
De 8 duim grote tablet in het midden van het dashboard is standaard, maar navigatie blijft een optie van 1.450 euro. De basisversie van het Sensus-systeem beschikt wel reeds over enkele interessante diensten waarvoor je alleen een dataverbinding nodig hebt, bijvoorbeeld Spotify of Here Maps. De kwaliteit van de bluetoothverbinding is uitstekend en het systeem beheert ook sms-berichten die binnenkomen op je smartphone.
-
Budget
Met een basisprijs van 49.250 euro is deze XC60 D4 AWD geen koopje. Die prijs vloeit voort uit de vierwielaan-drijving en de uitrusting, die uitgebreider is dan bij de Duitsers. Een XC60 D4 met voorwielaandrijving wordt binnenkort beschikbaar, wat de instapprijs met een paar duizend euro zal verlagen. De garantie is klassiek, maar we stellen met verbazing vast dat je jaarlijks naar de garage moet voor onderhoud, terwijl dat bij de concurrentie gewoonlijk maar om de twee jaar is.
Volvo verdient meer dan ooit zijn plaats bij de premiumconstructeurs. Deze volledig nieuwe XC60, die werd ontworpen in het zog van de XC90, verenigt uiteindelijk dezelfde ingrediënten als zijn grote broer, maar met het voordeel van afmetingen die wat compacter zijn (altijd handig in onze contreien), een leukere rijdynamiek en een hoger comfort door de nog betere geluiddemping. Voor de rest staan de afwerking, de uitrusting, de look en de connectiviteit op hetzelfde hoge niveau. De rijhulpsystemen grijpen soms wel wat te fanatiek in, maar ze maken van deze Zweedse middelgrote SUV wel de leider in zijn segment op dit domein. Met andere woorden, de XC60 blijft op alle vlakken een vaste waarde.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!