Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volvo XC60 T8 2017

In het kort

  • Rijdynamiek

    Met uitzondering van de echt sportieve modellen bij Porsche en dergelijke is deze SUV van Volvo op het ogenblik de meest dynamische plug-inhybride op de markt. De Aisin-achttrapsautomaat levert goed werk en het weggedrag is stabiel in rechte lijn (op een zekere gevoeligheid voor spoorvorming na door de brede sloffen) en veilig neutraal, maar ook vrij plezierig in de bochten. De remmen zijn krachtig genoeg en de uithouding is voldoende bij normaal rijden, maar er zijn betere stoppers in het segment. Het stuur is misschien iets te licht, maar voelt wel consistent aan.

  • Veiligheid

    Veiligheid heeft Volvo altijd hoog in het vaandel gedragen en dat is hier niet anders. Heel wat systemen om een crash te vermijden zijn al standaard voorzien, een heel aantal andere kunnen als optie bijbesteld worden, tot semiautonoom rijden toe. Het zicht rondom is redelijk voor een dergelijke auto, schuin achteruit zou het zoals gewoonlijk beter kunnen. De optie 360°-zicht blijft een aanrader. Wat de passieve veiligheid betreft, zit Volvo ook goed, met een knieairbag en whiplashbeveiliging standaard. Een EuroNCAP-beoordeling van de nieuwe XC60 moet nog plaatsvinden.

  • Comfort

    Met de luchtvering en gestuurde demping (een optie op onze R-Design) heeft de XC60 T8 een uitstekend veercomfort dat aangepast kan worden via de rijmodi. Voeg daar de uitstekend zittende sportstoelen aan toe in een aangenaam, ‘Scandinavisch’ interieur en de sfeer kan niet meer stuk. De zitruimte voorin is meer dan behoorlijk en ook achterin hebben twee volwassenen een behoorlijke beenruimte. De eventuele derde zit een beetje op de schopstoel (smallere plaats, hoge middentunnel). De geluiddemping is verzorgd, maar het invallen van de verbrandingsmotor hoor je wel duidelijk. De elektronisch gestuurde automatische airco functioneert goed.

  • Praktische kant

    Instappen voor- of achterin veroorzaakt weinig problemen, de hoogte ook niet omdat de luchtvering een beetje door de knieën kan zakken. Het interieur is aangenaam getekend en voorzien van aardig wat (kleinere) opbergruimtes. De standaarduitrusting is redelijk uitgebreid, maar dat mag wel voor deze prijs. De afwerking is verzorgd zonder op het niveau te komen van een Audi of zo. De kofferruimte is iets kleiner (zo’n 40 liter) dan in de gewone versies, bij het neerklappen van de achterbankleuning (60/40, desgewenst elektrisch) ontstaat een vlakke laadvloer.

  • Connectiviteit

    Qua connectiviteit wil Volvo duidelijk in eerste klasse spelen. In deze XC60 hebben we ons eindelijk volledig kunnen verzoenen met de interface op het verticale scherm en alle scroll- en swipefuncties – het zal wel aan ons gelegen hebben… Het navigatiesysteem is vrij performant en het Bowers & Wilkins-geluidssysteem een droom, maar voor beide moet je nog wel redelijk fors opleggen. De connectiviteit met de internetwereld is vrij eenvoudig en standaard zijn al een aantal applicaties voorzien. Voor de Volvo On Call-services moet je wel nog een kleine opleg doen.

  • Budget

    Qua garantie zijn er concurrenten die beter scoren, zelfs sinds kort bij de Duitse prestigemerken. Meer dan 70.000 euro voor deze T8-versie is zeker geen peulenschil en met de prijs van de opties (en vooral packs) is het vrij makkelijk om daar nog eens snel 20.000 euro bovenop te spenderen. Naar de inruilwaarde van een dergelijke auto blijft het altijd nog wat gokken. Als je zo vaak als mogelijk inplugt, kan deze XC60 T8 een erg zuinig vervoermiddel zijn, maar de meeruitgave bij de aankoop zal je er moeilijk uithalen. Blijft het feit dat je een zeer performante auto hebt die, mits enige discipline, in staat is bijzonder te verbruiken.

Volvo XC60 T8 2017
Conclusie / Volvo XC60 T8 2017

Terwijl we onze twijfels hadden over de XC90 T8 in vergelijking tot zijn stalmaten en de concurrentie, heeft de XC60 met dezelfde hybride toptechnologie ons verrast in positieve zin. De auto rijdt een stuk aangenamer, levendiger en alerter dan zijn grote broer en kan nu vrij en vrank de confrontatie aan met de producten van de Duitse grote drie (en andere) in dit segment. Bovendien heeft ook deze XC60 dezelfde ietwat eigenzinnige Scandinavische persoonlijkheid die hem waarschijnlijk weer erg populair zal maken. De keerzijde van de medaille is zijn prijs, die nog fors kan oplopen als je in de optiecatalogus vliegt. Daarnaast zijn er nog wat details die beter kunnen, maar al bij al is dit een geslaagd product van de Zweden, dat wij persoonlijk hoger inschatten dan de XC90. Bij Audi, BMW en Mercedes hebben ze er een geduchte concurrent bij als het gaat om plug-inhybrides.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker