In het kort
-
Techniek
De atmosferische 1.6-benzinemotor van 128 pk en 160 Nm schiet dankzij een korte eerste versnelling krachtig uit de startblokken, maar verslapt daarna al snel. Je mag er dan ook niet voor terugdeinzen om hem in de toeren te jagen, wil je het onderste uit de kan halen. Bij onze gebruikelijke hernemingen heeft hij dan ook wat moeilijk. De 1.6 wordt wel bijgestaan door een manuele zesversnellingsbak die relatief goed geleid is, maar een beetje stroef schakelt.
-
Wegligging
De tweewielaangedreven Tivoli trekt krachtig op, maar heeft moeite om zijn trekkracht te vrijwaren op een natte ondergrond. De ophanging is vrij stug, maar houdt koetswerkbewegingen (vooral rolneigingen) goed onder controle. Ze heeft het echter moeilijker met grote vervormingen, terwijl de wielen op een slecht wegdek springerig worden. De van nature onderstuurde Tivoli verrast nooit. Jammer dat zijn stuurinrichting zo weinig feedback biedt en dat zijn remmen vrij snel verslappen.
-
Veiligheid
In zijn basisuitvoering krijgt de Tivoli standaard zes airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnkussens). Het middelste uitrustingsniveau voegt daar nog een knieairbag voor de bestuurder aan toe, een zeldzaamheid in de categorie. Daar houdt het echter op. Buiten de stabiliteitscontrole biedt SsangYong geen enkel rijhulpsysteem. De achteruitrijcamera en de grote buitenspiegels compenseren het gebrekkige zicht schuin naar achteren en vergemakkelijken het manoeuvreren.
-
Comfort
De Tivoli pakt ook binnenin uit met een verzorgde look. Zijn dashboard is bekleed met zachte materialen die aangenaam ogen en aanvoelen. Er zijn nog altijd wat harde plastics en zichtbare schroeven, maar over het algemeen hebben we niet te klagen over de afwerking. Ook de instrumenten zijn volledig, makkelijk af te lezen en modern. Alleen jammer dat de stoelen zo hard zitten en dat het stuur enkel in de hoogte kan worden versteld, en dan nog over een te beperkt bereik.
-
Praktische kant
De koffer is erg groot voor de categorie, maar de toegankelijkheid stelt teleur als gevolg van een laaddrempel die zich meer dan 80 centimeter boven de grond bevindt en een hoogteverschil van bijna 30 centimeter met de koffervloer. Door de plaatsrovende wielkasten is de koffer ook onregelmatig van vorm, zeker met de bank neergeklapt. Het interieur is wel ruim voorzien van opbergmogelijkheden. Ook met de ergonomie zit het wel snor, op de opstelling van sommige bedieningsknoppen na.
-
Budget
Met een instapprijs van 14.990 euro hoort de Tivoli bij de minst dure modellen van zijn categorie. Enkel lowcostkoning Dacia doet beter met zijn Duster, maar die is dan minder goed uitgerust. Bij gelijke uitrusting klopt de SsangYong de Roemeen moeiteloos. Bovendien kan hij rekenen op een garantie van vijf jaar. Alleen is de 1.6 op benzine niet bepaald zuinig, noch in de praktijk, noch op papier, wat ook op fiscaal vlak ongunstig is. Met een kleine turbomotor zou hij op dat vlak beter doen...
SsangYong is een merk met potentieel. Tenminste in Europa, waar het een moeilijke start heeft gehad. De Koreanen zijn echter volhardend en bovendien leren ze snel. Dat bewijst in ieder geval deze kleine Tivoli, die overtuigend zijn opwachting maakt in een segment in volle expansie, dat van de kleine SUV’s, die voornamelijk in en rond de stad gebruikt worden. Er is natuurlijk nog ruimte voor verbetering, maar toch is de Tivoli een ommetje naar de showroom waard als u in deze voertuigcategorie shopt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!