Net als zijn voorgangers is de Ibiza van de vierde generatie verkrijgbaar met drie of met vijf deuren. Op aanraden van de nieuwe huisdesigner (onze landgenoot Luc Donckerwolke, die toch van bij Lamborghini komt...) heeft Seat echter het verschil tussen beide versies meer in de verf willen zetten. De driedeurs, die voor de gelegenheid SportCoupé werd gedoopt, heeft nu recht op een veel expressievere achterpartij dan de variant met vijf deuren. Concreet delen beide modellen hun koetswerkele menten tot boven aan de voorruit, waarna de daklijn van de SportCoupé dikker wordt en meer afloopt dan die van de vijfdeurs, zodat de zijruiten er ranker gaan uitzien. Uiteraard maken beide wel gebruik van dezelfde technische basis, met name het jongste platform van de VW-groep (A05), dat ook zal dienen voor de toekomstige Audi A1 en VW Polo. Qua formaat zijn de Ibiza SportCoupé en vijfdeurs respectievelijk 6 en 7,5 centimeter langer dan het model dat ze vervangen, terwijl de breedte en de hoogte nagenoeg onveranderd zijn gebleven.
Rijgedrag: 128/200
De moderne en van een balansas voorziene 1.2 heeft bij courante toerentallen (2.000 tot 4.000 o/m) nagenoeg geen last van trillingen. Hij komt erg romig en ongelofelijk soepel voor de dag voor zo'n kleine motor. Ook de 1.4 TDi heeft heel wat te bieden. Hij is nog altijd erg elastisch en gewillig, maar wel nogal lawaaierig. En hij wordt gekoppeld aan een erg lange manuele vijfversnellingsbak. Het stuur kampt met een weerstand die iets te weinig uitgesproken wordt opgebouwd, maar dat went op den duur.
Veiligheid: 144/200
Op het remsysteem hebben we niets aan te merken. Het kwijt zich van zijn taak zonder te verflauwen. Het weggedrag van de Ibiza ging erop vooruit dankzij een nauwkeuriger voortrein en een stabielere achtertrein die minder gevoelig is voor lastwissels. Ook de passieve veiligheid nam toe, nu zijdelingse airbags voorin standaard zijn. Daardoor kan de nieuwe Ibiza aanspraak maken op de begerenswaardige maximumscore van vijf sterren bij de botsproeven van het onafhankelijke EuroNCAP.
Comfort: 124/200
Hoewel er nog een sportonderstel bestaat, leek het wegcontact van de Ibiza met de klassieke ophanging al erg stug, in die zin dat wegoneffenheden droog worden doorgegeven aan het interieur. De Spanjaard compenseert dat met een aangenaam interieur en een rijhouding die voor alle soorten lichaamsbouw geschikt is. De binnenruimte nam niet echt toe, maar is nagenoeg identiek voor de vijfdeurs en de SportCoupé.
Functionaliteit: 136/200
De verlenging van het koetswerk komt vooral het koffervolume ten goede, dat met zo'n 30 liter toenam. Goed nieuws is dat Seat in de driedeurs standaard in een geheugenfunctie voorziet voor het kantelmechanisme van de voorstoelen. Een van de meest opmerkelijke verbeteringen betreft de interieurafwerking. De materialen ogen niet alleen mooi, maar zijn nu ook goed geassembleerd, wat de kwaliteitsindruk gevoelig vergroot.
Budget: 148/200
Met een testverbruik van 6,4 en 6,0 l/100 km voor de 1.2 en de 1.4 TDi zijn onze twee kleine motoren erg budgetvriendelijk. Zeker de kleine TDi, die met gemak nog een halve liter zuiniger kan zijn. In die omstandigheden bedraagt het rijbereik over het algemeen 700 kilometer, of zelfs meer met een rustige rijstijl.We staan echter wat weifelachtig tegenover de onderhoudsintervallen van 15.000 kilometer die Seat voorschrijft, terwijl dezelfde motoren in andere modellen van de groep dubbel zolang mogen blijven rijden...
Besluit: 680/1000
Bij de huidige generatiewissel heeft de Seat Ibiza flink wat sexappeal gewonnen. Naast zijn verzorgde lijnen en zijn scherpere blik pakt hij uit met tal van verbeteringen die zijn aantrekkingskracht ten opzichte van de concurrentie moeten vergroten. Qua afwerkingskwaliteit, rijhouding, interieursfeer of koffervolume ging de Ibiza er flink op vooruit.Welke instapmotor de beste is? Het hangt er gewoon van af welk gebruik u ervan zult maken. Voor wie voornamelijk alleen of met zijn tweeën in de stad rijdt, of voor wie een tweede auto nodig heeft, is de 1.2 interessant door zijn homogene karakter en zijn relatief beperkte gebruikskosten. Veelrijders of mensen die wat meer punch willen voor langere verplaatsingen, kunnen kiezen voor de 1.4 TDi. Die zal uw oren niet sparen, maar u zult met een des te grotere glimlach gaan tanken. En tussen de SportCoupé en de vijfdeurs laten we de keuze aan u over...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Seat Ibiza 1.2 & SportCoupé 1.4 Tdi nalezen in AutoGids 758 van 12/11/2008.
In dit artikel : Seat