Detailtests / Seat Ibiza Cupra TDI
Bij Seat heten de radicaalste sportievelingen Cupra. Vandaag draagt zelfs een diesel trots die naam: de 1.9 TDi in de Ibiza, voor de gelegenheid nog opgekieteld tot 160 pk.
- Score redactie /20
Een voorbumper met een enorme luchtinlaat, een spoiler boven op de achterklep, grote lichtmetalen velgen en een dikke verchroomde uitlaat: de Ibiza Cupra maakt indruk. En wie zou vermoeden dat onder de motorkap een zelfontbrander ligt? Inderdaad, Seat liet de goeie ouwe 1.9 TDI met pompinjectoren nog maar eens aantreden. Al kreeg het team van Seat Sport wel de vrijheid om hem op het einde van zijn carrière wat onder handen te nemen (als gevolg van de Euro 4-uitlaatnormen zal de 1900 vanaf begin volgend jaar worden afgelost door de 2.0 TDI). Ten opzichte van de 1.9 TDI 150 uit onder meer de vorige generatie van de VW Golf (de IV) kozen de motoringenieurs
voor een grotere intercooler: hét geheim voor een groter specifiek vermogen. Daarbij komen nog de nieuwe sturingen voor de injectie en voor de regeling van de turbodruk (die gaat van 1,50 bar naar 1,55 relatief en 2,55 bar absoluut) en een andere uitlaat die minder tegendruk geeft. Het resultaat? Een vermogen dat van 150 naar 160 pk toeneemt en een koppel dat van 310 Nm naar 330 Nm bij 1.900 o/m groeit, goed voor een topsnelheid van 220 km/h en de sprint van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden. Daarmee is deze TDi de snelste
van alle Ibiza's, in afwachting van de Cupra op benzine, aangedreven door de 1.8 20V Turbo. Niet slecht voor een auto met een gemiddeld normverbruik van
slechts 5,4 l/100 km...
In dit artikel : Seat, Seat Ibiza
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Seat Ibiza SC 1.9 TDI 160 Cupra (2002)
-
Algemene tevredenheid : 17/20
- Beoordeling eigenaar
- De 1 beoordelingen tonen