Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Subaru Forester 2.5 XT

Geschreven door Bert Troubleyn op

Sinds kort heeft de Subaru Forester een nieuwe topversie: de 2.5 XT met 210 pk en 320 Nm. Met al dit geweld krijgt hij zowaar de allures van een Impreza WRX.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Subaru's verdedigen een unieke mechanische architectuur, die bekendstaat voor zijn efficiëntie, namelijk die van een overlangs opgestelde motor met horizontaal liggende cilinders. Die drijft permanent de vier wielen aan via drie differentiëlen, waarvan
het middelste en het achterste aangevuld worden met een
viscokoppeling. Motor en overbrengingsas liggen perfect in het midden en de aandrijfassen naar de wielen zijn even lang (vandaar de naam ?symmetrical AWD?). Ten slotte wordt het koppel evenredig tussen de assen verdeeld, als die tenminste met dezelfde snelheid draaien. De Forester vormt geen uitzondering
op die lay-out, die het mogelijk maakt een royale bodemvrijheid (195 millimeter) te verzoenen met een laag zwaartepunt. De 2.5 XT maakt gebruik van dezelfde overbrenging als de 2.0 XT, maar zijn cilinderinhoud is wat groter. Het is wel nog steeds een viercilinder, want de zescilinder-boxer is voorbehouden aan de Legacy 3.0R en aan de sports utility vehicle B9 Tribeca.

In dit artikel : Subaru, Subaru Forester

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker