Detailtests / Subaru Impreza 1.6i : Op veilig spelen
Subaru heeft besloten de Impreza toch maar opnieuw in te voeren. De nieuwe generatie staat op een nieuw platform, maar blijft trouw aan zichzelf door vooral te mikken op veiligheid, met zijn vierwielaandrijving en rijhulpsystemen.
- Score redactie 14.65 /20
Subaru is niet zo’n kleine constructeur als u misschien zou kunnen denken. Het Japanse merk weet ieder jaar meer dan een miljoen auto’s aan de man te brengen, terwijl de verkoop en omzet nog elk jaar toenemen. Wereldwijd groeide de afzet van Subaru in 2017 met 8,1 procent, tot 1,08 miljoen wagens, waarvan de meeste verkocht werden in Azië en Noord-Amerika. In Europa speelt het merk daarentegen maar een figurantenrol: op ons continent verkoopt Subaru amper 40.000 exemplaren per jaar. Waar knelt het schoentje? Een eenvoudige verklaring is dat het merk al enige tijd een compacte middenklasser moet missen – de vorige Impreza was bij ons niet verkrijgbaar – en dat het bescheiden dieseloffensief wel heel laat kwam. Vandaag krijgt Subaru mogelijk een nieuwe kans door de marktverschuiving van diesel naar benzine, vooral bij particulieren. Dat is een gunstige context voor deze nieuwe Impreza, die enkel beschikbaar is als 1.6-benzine, gekoppeld aan een automaat en de voor Subaru traditionele vierwielaandrijving.
- Binnenruimte en functionaliteit
- Algemeen comfort
- Trekkracht, evenwicht, rijplezier
- Hoog veiligheidsniveau (EyeSight)
- Verhouding prijs-veiligheidsuitrusting
- Fletse motor
- Snel hoog verbruik
- Weinig alerte versnellingsbak
- Ergonomie kan beter (schermen, stuurwiel)
- Sober ogend interieur
In dit artikel : Subaru, Subaru Impreza
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands