Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Subaru Legacy & Outback 2.0 D

Recent pakte Subaru uit met een wereldprimeur: een boxer-diesel. Subaru's worden al decennialang duidelijk ontworpen door ingenieurs die zo hun mening hebben over hoe een auto er moet uitzien.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Auto's met de omvang van een Legacy of Outback, die een combinatie van een dieselmotor en vierwielaandrijving kunnen aanbieden voor een leeggewicht van minder dan anderhalf ton, zijn niet zo dik gezaaid. Bovendien mikt men bij Subaru altijd op een laag zwaartepunt, de conditio sine qua non om een aangenaam weggedrag en een grote dosis rijplezier te bekomen. Een van de sleutelelementen in dit geheel is de boxermotor, een krachtbron waarbij de cilinders horizontaal tegenover elkaar liggen, zodat de motor laag en vrij compact is. Onder druk van de markt dacht men bij Subaru dus ook aan een diesel. Oké, maar dan volgens hun (heilige) principes, met een unicum als resultaat: een diesel met horizontaal tegenover elkaar liggende cilinders. De motor van een Subaru ligt overlangs in vooroverhang. Daarachter zitten een versnellingsbak en een differentieel. Van daaruit vertrekken twee steekassen die de voorste wielen aandrijven, maar uit de achterkant van de versnellingsbak komt ook een overbrengingsas die in verbinding staat met het differentieel achteraan om de achterwielen in de aandrijving te betrekken. Een derde differentieel, in het midden, zorgt voor een permanente verdeling van de aandrijfkracht over voor- en achterwielen, in dit geval in een 50/50-verhouding.

Rijgedrag ? 140/200

Subaru's nieuwe boxer-diesel is niet enkel een unicum, hij is ook een voldoende krachtige en bijzonder soepele en lineaire krachtbron die geen rauw dieselgeluid produceert, maar wel het typische gebrom van een boxer.Voorlopig is hij alleen verkrijgbaar met een manuele vijfversnellingsbak, die zacht schakelt, maar te grote gaten vertoont tussen de verhoudingen. De elektrisch bekrachtigde tandheugel is nieuw en staat garant voor een heel zacht stuur dat wel wat nauwkeurigheid en consistentie mist. De draaicirkel is relatief kort.

Veiligheid ? 172/200 (Sedan) & 168/200

De remmen werden aangepast en voldoen in alle gevallen, tenzij je natuurlijk op een circuit gaat rijden. Het ABS is vrij discreet. Het weggedrag is altijd al een van de troeven geweest van de Legacy en de Outback, en dat is hier niet anders. Qua trekkracht en grip hebben we uiteraard ook geen klachten met de vierwielaandrijving en de goede gewichtsverdeling annex het lage zwaartepunt. De verlichting is goed met xenonlampen, standaard vanaf de Luxury uitvoering. De passieve veiligheid is verzorgd, enkel zijdelingse airbags en gordelspanners achterin ontbreken.

Comfort ? 160/200 (Sedan) & 164/200

De ophanging is uitstekend, en iets stugger op de berline vanwege de laagprofielbanden. De stoelen bieden een goede steun en het dashboard is vrij overzichtelijk. Het stuur kan nu in twee richtingen versteld worden en dat komt de rijhouding ten goede. De zitruimte is goed. Binnenin hoor je de motor nooit als diesel, wel soms het aangename boxergeluid, en ook voor de rest is de auto best stil. De elektronische airco doet zijn werk meer dan behoorlijk.

Functionaliteit ? 136/200 (Sedan) 156/200

Instappen voorin gaat probleemloos en achterin nog makkelijker in de Outback, ook omdat hij hoger staat. Het zicht rondom is behoorlijk goed. Het koffervolume van de berline is redelijk, de toegankelijkheid matig en er is enkel een skiluik om door te laden. Dan is de Outback uiteraard een stuk functioneler en praktischer. Degelijke instrumenten, voldoende praktische voorzieningen, een vrij volledige standaarduitrusting en een verzorgde binnenafwerking zijn troeven.

Budget ? 148/200

In vergelijking met zijn benzinecollega's verbruikt Subaru's diesel bitter weinig. In vergelijking met zijn rechtstreekse concurrentie zit hij zelfs in de goede middenmoot. Qua waarborg scoort Subaru beter dan de Europese concurrentie, maar tegenover sommige Japanners en Koreanen kan het nog beter. Subaru's zijn niet echt goedkoop, maar ze bieden ook echt veel waar voor hun geld, vandaar de goede scores op dit vlak. Qua inruilwaarde zat deze eigenzinnige Japanner niet echt goed, maar een dieselmotor kan hierin beterschap brengen.

Besluit ? 756/1000 (Sedan) & 776/1000

Subaru wil in Europa zijn verkoop binnen een paar jaar opdrijven van 75.000 naar 100.000 eenheden. Met de komst van deze uitstekende boxer-diesel moet dat zeker kunnen, te meer daar hij later dit jaar ook beschikbaar wordt in de vernieuwde Forester en de recent gelanceerde Impreza. In deze Legacy en de daarvan afgeleide Outback zorgt hij, naast het al bekende comfort en de uitstekende wegligging die gepaard gaat met heel wat rijgemak en rijplezier, nu ook voor een aha-erlebnis aan de pomp. Zo'n drie liter minder brandstof per honderd kilometer, het kan tellen in deze tijden, en daarmee is dé achilleshiel van de benzine-Subaru's weggewerkt. Bovendien moeten de prestaties er niet onder lijden. Er zullen volgens ons nog weinig Belgen te overhalen zijn om een Legacy 2.0 of een Outback 2.5 op benzine te kopen. Het prijsverschil van respectievelijk 2.000 of 1.400 euro is gauw gerecupereerd, en bovendien rijdt de auto nog aangenamer en soepeler ook.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Subaru Legacy & Outback 2.0 D nalezen in AutoGids 742 van 2 april 2008 of in PDF (zie de links hieronder).

In dit artikel : Subaru, Subaru Legacy , Subaru Outback

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars