- Score redactie 14.72 /20
Sinds de Legacy in 2014 uit de showrooms verdween, telt het Subaru-gamma geen enkele break meer, tenzij dan een exemplaar op hoge poten, de Outback. Een opvolger was dan ook gewenst. Die is er nu met de Levorg, waarvan de naam een samentrekking is van ‘Legacy’, ‘Revolution’ en ‘Touring’. Een beetje vreemd, want als Subaru op dezelfde basis later nog een drievolumeberline of een vijfdeurs op de markt zou brengen, kan die volgens die logica dus niet dezelfde naam dragen. Maar goed, de wegen van de marketing zijn wel vaker ondoorgrondelijk...
Tweede bevreemdende vaststelling: de Levorg is een stuk compacter dan de Legacy Touring die hij vervangt. Volgens de merkverantwoordelijken was die laatste namelijk te groot geworden. Dat leidden ze af uit de verkoopcijfers, aangezien de resultaten van de jongste Legacy-generatie de helft minder goed waren dan die van zijn compactere voorganger. Akkoord, maar waarom er dan geen Impreza Touring van maken, om toch een beetje coherentie te behouden? Het lijkt wel alsof Subaru af wil van het rally-imago dat aan de naam van die middenklasser verbonden is… Bizar, want de reputatie van het merk is nochtans voor een groot stuk gestoeld op de successen die de constructeur behaalde in het wereldkampioenschap rally.
De bovenstaande vraag is des te pertinenter omdat de Levorg openlijk een sportief kantje vertoont, door uit te pakken met een grote luchtinlaat op de motorkap. Dat koetswerkornament herinnert duidelijk aan de van de competitie afgeleide Impreza WRX STi… Het meest verbluffende in dat licht is dat Subaru van plan is de Levorg aan te bieden met maar één aandrijfgeheel: een drukgevoede 1.6 op benzine gekoppeld aan een CVT-automaat.
Ook interessant: de Subaru Impreza Sedan Concept
- Bijzonder complete standaarduitrusting
- Aangename combinatie motor-vierwielaandrijving
- Algemeen rijcomfort
- Intuïtief en snel reagerend multimediasysteem
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Verzorgde look en geluiddemping
- Onaangepast motoraanbod
- Gedrag CVT-automaat bij sportieve rijstijl
- Beperkend optiebeleid
- Hoge CO2-normuitstoot
- Ergonomie kan beter (knoppen, schermen)
- Ontoereikende veerwegen
In dit artikel : Subaru, Subaru Levorg
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!