Detailtests / Toyota Auris HSD
Om de hybride toegankelijker te maken introduceerde Toyota zo'n drie jaar geleden het aandrijfgeheel van de Prius in de Auris. Zijn opvolger werd echter van bij het begin ontworpen met de Hybride in het achterhoofd.
- Score redactie 16.00 /20
De nieuwe Auris is nauwelijks langer dan zijn voorganger (+30 millimeter), terwijl de wielbasis behouden bleef. Maar doordat hij 55 millimeter lager is, heeft hij een veel vloeiender silhouet. Meteen ging ook zijn frontale oppervlakte flink naar beneden. Terwijl de eerste Auris er met al zijn rondingen nog weinig bevallig en zelfs een beetje onbeholpen uitzag, zou de nieuweling haast kunnen doorgaan voor een Alfa Romeo (Giulietta?), een Peugeot (een verlengde 208?), een Honda (Insight?), een Hyundai (i30?) of een Kia (Cee'd?). Of op zijn minst voor een geslaagde mix van die vijf rivalen. De tijd van de flauwe hatchback-Corolla's lijkt meer dan ooit achter de rug. Als Toyota nu naast het leveren van kwaliteit nu ook nog eens zijn modellen een knappe look begint te geven, verdient het des te meer zijn positie als grootste constructeur ter wereld.
- Aangename pendelauto voor in en ode stad
- Erg laag verbruik in de stad
- Ergonomie en rijgemak
- Basisuitrusting en kwaliteitsindruk
- Stijl én functionaliteit
- Interieur- en kofferruimte t.o.v. voorganger
- Weinig aangenaam bij hoge snelheden
- Trekhaak niet gehomologeerd
- Slaapverwekkend bij lange snelwegritten
- Weinig uitzonderlijk verbruik op de snelweg
- Zicht achteruit (kleine achterruitwisser)
- Weinig imposante acceleraties en topsnelheid
In dit artikel : Toyota, Toyota Auris
Tests
Onze tests
De concurrenten
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands