Detailtests / Toyota Verso 1.6 D-4D
Dankzij een samenwerking tussen BMW en Toyota krijgt de eenvolumer Verso eindelijk de dieselmotor die hij op onze markt nodig heeft, namelijk de 1.6-viercilinder uit de (vorige) Mini Cooper D, 112 pk sterk.
- Score redactie 14.34 /20
De Verso is verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen en rust op een erg klassieke onderstelarchitectuur: McPhersons en een torsiestang. De stugheid van de veren en schokdempers is echter aangepast en specifiek voor elke motorversie, om beter aan te sluiten bij de gewichtsverdeling van elke variant. Onder de motorkap komt de 1.6 D-4D (112 pk) de 2.0 en 2.2 met respectievelijk 124 en 150 pk gezelschap houden. Meer nog, in de vijfzitsversie is hij zelfs de enige verkrijgbare zelfontbrander. De 1.6- en 2.0-diesel zijn gekoppeld aan dezelfde manuele zesversnellingsbak, ter wijl de dikke 2.2 D-4D standaard wordt geleverd met een automaat, die ook zes verhoudingen telt. Het benzineaanbod bestaat uit de 1.6 en 1.8 Valvematic met respectievelijk 132 en 147 pk. Alleen de grootste van de twee is verkrijgbaar met zeven zitplaatsen en kan tegen meerprijs beschikken over de CVT-automaat in plaats van de manuele zesversnellingsbak.
- Soepele en elastische motor
- Stille motor
- Perfect afgesteld stop-startsysteem
- Erg verzorgde moduleerbaarheid
- Erg precieze bedieningsorganen (stuur, zesbak)
- Verhouding comfort-wegligging
- Zicht schuin achteruit
- Hoge laaddrempel
- Geen schuifdeuren achteraan
- Vaak nutteloze bergvakjes
- Weinig personaliseringsmogelijkheden
- Geen automaat verkrijgbaar
In dit artikel : Toyota, Toyota Verso
Tests
Onze tests
De concurrenten
Renault Scénic Blue dCi 120 Bose Edition
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 115 MAN6 Intensive
Volkswagen Touran 1.6 TDi Trendline
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands