- Score redactie /20
In tegenstelling tot BMW, Nissan of Renault heeft de Duitse reus geen afzonderlijk model gecreëerd voor zijn elektrische technologie: net zoals Ford deed met de Focus, verkoos Volkswagen om een elektrische afgeleide te bouwen van een bestaande auto. Naar het voorbeeld van de e-Up werden de batterijen geïntegreerd in de bodem en kreeg de elektromotor een klassieke plaats in de neus van de auto. Een dergelijke werkwijze biedt ontegensprekelijk heel wat schaalvoordelen, maar impliceert tegelijkertijd dat de troeven van de elektrificering niet optimaal benut worden: wanneer je de vrije ruimte rond het aandrijfgeheel van de e-Golf bekijkt, kun je niet anders dan besluiten dat de hele auto net zo goed een stuk compacter had kunnen zijn, zonder daarbij de interieurruimte aan te tasten... De intern ontwikkelde lithium-ionbatterij werd op een stabiliserend H-vormig kader geplaatst in de vloer van het MQB-platform, dat van bij het begin werd ontwikkeld met het oog op elektrische afgeleides. De batterij bevindt zich onder de voorstoelen, de achterbank en de middenconsole en biedt zo het dubbele voordeel dat ze enerzijds niet raakt aan de binnenruimte - die is volledig identiek aan die van een Golf met verbrandingsmotor - en anderzijds het zwaartepunt verlaagt en centraliseert in de wagen, om zo de polaire inertie te beperken. En dat is goed nieuws, want met 264 cellen verenigd in 27 modules weegt de batterij op haar eentje 318 kilogram.
Aandrijfgeheel: 136/160
Het maximumkoppel van 270 Nm dat reeds vanaf stationair toerental ter beschikking staat, staat garant voor een uiterst comfortabele werking, en door de afwezigheid van een echte versnellingsbak worden de acceleraties nooit onderbroken. Hoewel hij vanaf 100 km/h wat van zijn adem verliest, kun je met deze elektromotor zonder problemen de snelweg op. En zelfs in die omstandigheden kom je nog altijd 120 kilometer ver met een volle batterij.
Wegligging: 129/160
Het rijgedrag van de e-Golf leunt erg dicht aan bij dat van zijn broertjes met klassieke verbrandingsmotor: het is in de eerste plaats gezond en veilig. De mogelijkheid om het regeneratieve remsysteem te beïnvloeden met de versnellingspook is een echte troef en verplicht de bestuurder niet om zijn vertragingen te regelen met het gaspedaal, zoals bij een BMW i3. Ondanks de levendigheid van de elektromotor is de tractie op een 'normale' ondergrond vrij van kritiek.
Veiligheid: 163/200
De e-Golf neemt de volledige veiligheidsuitrusting van de Golf-familie over. Zo beschikt hij over een knieairbag voor de bestuurder en een automatische noodremhulp. Hoewel ze (dankzij de goed verlichte wegen in België) volstaan voor de meeste trajecten, zijn de ledkoplampen op donkere wegen soms niet krachtig genoeg. Het laadsysteem wordt beveiligd door waterafstotende kabels en stopcontacten, zodat de auto ook in regenweer kan worden opgeladen.
Comfort: 155/200
Door het aanzienlijke meergewicht van de batterijen (318 kilogram) zagen de ingenieurs zich genoodzaakt om de ophanging stugger te maken. De geluiddemping is echter onberispelijk en draagt bij tot de rustgevende sfeer in het interieur. Op ergonomisch vlak blijft de e-Golf trouw aan de huisstijl van Volkswagen, wat zich vertaalt in een eenvoudig en functioneel interieur. De integratie van de batterijen onder de vloer gaat geenszins ten koste van de ruimte.
Functionaliteit: 126/160
Door het aanzienlijke meergewicht van de batterijen (318 kilogram) zagen de ingenieurs zich genoodzaakt om de ophanging stugger te maken. De geluiddemping is echter onberispelijk en draagt bij tot de rustgevende sfeer in het interieur. Op ergonomisch vlak blijft de e-Golf trouw aan de huisstijl van Volkswagen, wat zich vertaalt in een eenvoudig en functioneel interieur. De integratie van de batterijen onder de vloer gaat geenszins ten koste van de ruimte.
Budget: 73/120
Met een basisprijs van meer dan 36.000 euro is de eerste in serie gebouwde elektrische Golf geen spek voor ieders bek. En hoewel zijn gebruikskosten beperkt blijven dankzij de lage belastingen, de lage kilometerkostprijs en de beperkte onderhoudsvereisten, kun je hem in economisch opzicht moeilijk als een 'koopje' bestempelen. Het klassieke onderhoudsprogramma van twee jaar voor de auto werd uitgebreid tot 8 jaar of 160.000 kilometer voor de batterij.
Besluit: 782/1000
Gelet op het feit dat hij slechts een beperkt publiek met een specifiek gebruikersprofiel aanspreekt, kunnen we de e-Golf geen zware gebreken aanwrijven. Hij werpt zich momenteel zelfs op als een van de meest overtuigende elektrische wagens op de markt. Toch ziet ook hij zich geconfronteerd met de inherente nadelen van de technologie, zoals een beperkend rijbereik, een lange laadtijd (behalve aan snellaadpalen... die je bij ons nagenoeg niet vindt) die ongeplande ritten onmogelijk maakt, en een hoge aankoopprijs. Gezien het gebrek aan fiscale incentives voor de aankoop van zuiver elektrische wagens (tenzij dan de verhoogde belastingaftrek van 120 procent voor bedrijfswagens) is de meerprijs van 15.000 euro in vergelijking met een Golf 1.6 TDI 105 wel heel moeilijk terug te verdienen. De taak van de e-Golf wordt bovendien niet vereenvoudigd door het feit dat hij voor dezelfde prijs wordt aangeboden als de nakende Golf GTE (oplaadbare hybride), die toch een flink stuk veelzijdiger is.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Volkswagen e-Golf nalezen in AutoGids 913 van 29/10/2014.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf