Uiteraard is de Passat CC gebaseerd op zijn normale berlinebroer, maar koetswerkgewijs werd hij ingrijpend veranderd. Met de gestrektere coupélijn ziet hij er een stuk sportiever uit. Verder hebben de designers ook nog enkele visuele trucjes gebruikt om het geheel nog gestrekter te maken, zoals een zwarte strip tussen de achterruit en de kofferklep, zodat die eerste nog langer lijkt. Iets gelijkaardigs pasten ze toe tussen de voorruit en het (panoramische) open dak, zodat het lijkt of die ruit heel ver doorloopt. De deuren hebben frameloze ruiten die eventjes naar beneden gaan als je ze opent, om niet te veel overdruk te creëren en de ruiten zo niet te veel te belasten als je het portier weer toetrekt. Binnenin zijn slechts vier plaatsen, met stoelen die als gevolg van de geringere dakhoogte lager staan. Motorisch gezien neemt de CC niet het hele hele scala aan krachtbronnen over van de andere Passats, maar begint hij wat hogerop in het gamma en beperkt hij zich tot vijf motorversies. Het onderstel is identiek aan dat van de Passat wat de lay-out betreft, maar kan ook worden besteld met een gestuurde schokdemping, die in drie standen gezet kan worden (comfort, normaal en sport). Die zogenaamde DCC is standaard voor de V6-versie. Aangezien de 2.0 TFSI en 2.0 TDI van 170 pk wel al besteld kunnen worden, maar qua levering nog op zich laten wachten tot in het najaar, testten wij de drie nu al beschikbare modellen.
Rijgedrag: 1.8 TSI: 156/200 - 3.6 V6 FSI: 152 - 2.0 TDI 140 : 140/200
De VW-groep staat bekend om zijn uitstekende krachtbronnen en dat is hier niet anders. De beste van de drie vinden we de 1.8-benzine met turbo. De handbediende zesbak die standaard is voor de twee minst krachtige versies, is vrij goed, maar we zouden u toch de DSG aanraden, al is dat wel een erg dure optie. Het stuur is nauwkeurig genoeg, maar verschaft zeer weinig weggevoel.
Veiligheid: 1.8 TSI: 152/200 - 3.6 V6 FSI: 164 - 2.0 TDI 140: 148/200
De remmen van de Passat CC zijn krachtig en uithoudend genoeg, zonder zich echt te onderscheiden. De Passat CC vertoont een gezond en heel veilig weggedrag, maar zal weinig vreugdekreten ontlokken. De 3.6 4Motion komt ietwat log over; wij verkiezen de lichtvoetige 1.8 TSI. De verlichting is goed en wordt uitstekend als je kiest voor xenonlicht. De passieve veiligheid is verzorgd.
Comfort: 1.8 TSI: 172/200 - 3.6 V6 FSI: 172 - 2.0 TDI 140: 168/200
Het is duidelijk dat vooral op comfort werd gefocust met deze CC. De sportstoelen (standaard) zitten dan ook nog uitstekend en de binnenruimte is zeer goed, ook achterin. Er is wel slechts plaats voor vier inzittenden. De geluiddemping was in onze drie testauto's verzorgd en de automatische airco werkte uitstekend.
Functionaliteit: 144/200 /200
Voorin zijn de deuren breed, om in te stappen moet je je enkel iets bukken. Achterin is het echt opletten. De brede stijlen en kleine ruitoppervlakken zijn niet bevorderlijk voor het zicht rondom. De kofferruimte is groot en nog uit te breiden, maar de laadopening is vrij klein. De instrumenten zijn verzorgd, net als de uitrusting,op een paar lacunes na. De afwerkingskwaliteit is onberispelijk.
Budget: 1.8 TSI: 148/200 - 3.6 V6 FSI: 128 - 2.0 TDI 140 : 160/200
Het spreekt vanzelf dat de diesel qua verbruik onklopbaar is, maar de 1.8 TSI heeft ons erg aangenaam verrast. De computer stuurt u op onderhoud wanneer het nodig is, maar qua algemene waarborg toont invoerder D'Ieteren zich nog altijd gierig. Een CC is nauwelijks duurder dan een gewone Passat. Gezien de verhouding prijs-rijplezier zouden wij voor de 1.8 TSI kiezen.
Besluit: 1.8 TSI: 772/1000 - 3.6 V6 FSI: 760 - 2.0 TDI 140 : 760/1000
Toegegeven, toen we voor het eerst van de Passat CC hoorden, hadden we onze twijfels bij het nut van zo'n vierdeurscoupé, maar de auto heeft ons kunnen overtuigen. "Hij heeft iets", zoals de mensen dan zeggen. De CC wist aangenaam te verrassen door zijn binnenruimte, zijn comfort en zijn goede motoren, terwijl onze testwagens ook zeer verzorgd waren afgewerkt. De moeilijker instap achterin, het belabberde zicht rondom en enkele uitrustingslacunes moet u er dan maar bijnemen en ondanks het sportonderstel en de suggestieve lijnen hoeft u ook geen sportieve auto te verwachten. Als wij moeten kiezen, opteren we voor de 1.8 TSI, de meest lichtvoetige met de aangenaamste motor, die nog niet direct een aanslag pleegt op uw portemonnee als u hem uitrust met enkele welgekozen extra's.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Volkswagen Passat CC 1.8 TSI, 3.6 V6 FSI & 2.0 TDI 140 nalezen in AutoGids 751 van 6/08/2008.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen CC , Volkswagen Passat