Technisch gezien is de Scirocco nog altijd een beetje een soort van "Golf Coupé". Qua koetswerk komt de Scirocco voor de dag als een echte coupé, met frameloze zijruiten. Verder is hij iets groter dan een Golf (ongeveer 5 centimeter langer dan de generaties V en VI en respectievelijk 5,1 en 3,1 centimeter breder), maar vooral veel lager (6,2 centimeter lager dan een Golf V GTI). Al dat fraais wordt aangedreven door enkele interessante motoren, zoals de 1.4 TSI met dubbele drukvoeding van 160 pk of de 2.0 TSI van 200 pk uit de Golf V GTI, die allebei aan bod komen in deze test.
Rijgedrag: 1.4 TSI 160: 156/200 ? 2.0 TSI: 172/200
Dankzij zijn dubbele drukvoeding (compressor en turbo) kan de 1.4 TSI wedijveren met veel grotere motoren. Hij is uiterst alert bij lage toeren, klimt lineair in de toeren tot tegen de rode zone en vraagt niet liever dan te worden opgejaagd. De koppelrijkere 2.0 TSI is nog elastischer en een echte katapult. In combinatie met de DSG-bak maakt hij van de Scirocco leuk speelgoed, dat je kunt bedienen met je vingertoppen. Elke schakelbeurt veroorzaakt een geplof in de uitlaat waaraan je al snel verslaafd raakt.
Veiligheid: 160/200
Op het remsysteem hebben we niets aan te merken. Het boezemt vertrouwen in en doet zijn werk naar behoren. Doordat zijn wielen verder uit elkaar staan en zijn zwaartepunt lager ligt, rijdt de Scirocco stabieler en efficiënter dan de Golf, waarvan hij het onderstel overneemt. Op zijn grote velgen van 17 duim (of 18 als optie) kleeft hij in alle omstandigheden aan de weg en laat hij zich niet zomaar verrassen door de eerste de beste lastwissel. Het standaard ESP speelt zijn rol van bewaarengel... permanent.
Comfort: 160/200
Het ophangingscompromis comfort-weggedrag is erg geslaagd. Dankzij de goede opstelling van de zitting en de uitgebreide verstelmogelijkheden is de rijhouding voor de meeste bestuurders ideaal. De ergonomie is net als in de meeste VW-modellen verzorgd. Passagiers zitten goed in de Scirocco, zowel voor- als achterin, waar de twee afzonderlijke stoelen bijzonder comfortabel zijn.
Functionaliteit: 144/200/200
De instap naar achteren wordt vergemakkelijkt door de voorstoelen met geheugenfunctie. De gedrongen lijn belemmert echter het zicht vooruit, door de dikke, schuine voorruitstijlen, en naar achteren, waar de kleine achterruit en de verzonken achterste zijruitjes niet helpen om bij het parkeren de koetswerkafmetingen in te schatten. De koffer is relatief groot voor een coupé en de neerklapbare achterbank vergroot de moduleerbaarheid. Het Eos-achtige interieur is goed ingericht en biedt een goede kwaliteitsindruk.
Budget: 1.4 TSI 160: 160/200 ? 2.0 TSI: 152/200
Gemiddeld verbruikten wij 9,6 l/100 km met de 1.4 TSI en 10,6 met de 2.0 TSI.Met een lichte voet kunnen deze twee coupés echter heel wat minder verbruiken, ongeveer 7,7 l/100 km. Anderzijds laat het enthousiasme van de bestuurder zich cash betalen aan de pomp... vooral met de 2.0 TSI. De 1.4 TSI biedt waar voor zijn geld, terwijl ook de prijzen van de rest van het gamma relatief beperkt zijn. En dat is altijd goed nieuws.
Besluit: 1.4 TSI 160: 780/1000 ? 2.0 TSI: 788/1000
De nieuwe Scirocco ziet er helemaal anders ? we zouden zelfs zeggen: beter ? uit dan de rest van het Volkswagengamma en dan zijn concurrenten in het algemeen. Hij is technisch afgeleid van de Golf V (en dus ook van de VI...), maar gelukkig is hij meer dan louter een ?Golf Coupé?. Een perfecte rijhouding, een verschrikkelijk efficiënt weggedrag en inspirerende motoren: alle ingrediënten die onontbeerlijk zijn voor een flinke dosis rijplezier, zijn van de partij, tot groot jolijt van de echte liefhebber. En als kers op de taart is het prijskaartje redelijk.We zouden dus echt niet weten wat een mens nog meer zou willen. Een wat compromislozere Scirocco GTI misschien? Maar nu zijn we aan het muggenziften...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Volkswagen Scirocco 1.4 TSI 160 & 2.0 TSI nalezen in AutoGids 757 van 29/10/2008.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Scirocco