Concept
De SUV-strijd met de BMW X3/X4 en de Mercedes GLC doet de Audi Q5 naar nieuwe wapens grijpen. Eerst onderging het model een facelift, vervolgens deed de Sportback zijn intrede en daarna kreeg de plug-inhybride 55 TFSI e een technologische update, met onder meer een sterker accupakket. Al die nieuwigheden worden verenigd in ons testmodel: de Audi Q5 55 TFSI e Sportback. Een S-Line met Quattro-vierwielaandrijving en gerobotiseerde S Tronic met dubbele koppeling, voor wie echt volledig wil zijn.
In navolging van de BMW X4 en de Mercedes GLC Coupé is de Audi Q5 er nu ook als Sportback, gezegend met een sneller duikende daklijn die voor een slanker, zelfs sportiever silhouet zou moeten zorgen. Het koetswerk wordt een tikkeltje langer (+7 mm), maar verliest wel hoogte (-62 mm). Dat is een goede zaak voor de luchtweerstandscoëfficiënt, want de verlaagde cx-waarde resulteert in een wat lager verbruik. Maar je levert natuurlijk wel wat hoofdruimte in op de achterbank (-2 cm) en wat laadvolume in de koffer (-10 liter). In het geval van de plug-inhybride Audi Q5 55 TFSI e Sportback hebben we het over een bagageruimte van 435 liter, met neergeklapte achterbank heb je tot 1.365 liter tot je beschikking.
De Sportback komt met alle updates die Ingolstadt vorig jaar introduceerde op de Audi Q5. Niet meteen een ingrijpende facelift, veel verder dan wat strakker getrokken lichtblokken (optioneel met oledtechnologie achteraan) en bumperschilden gaan de estetische wijzigingen immers niet. Binnenin rekent de Audi Q5 Sportback op de MIB3-multimediamodule, de nog steeds als een tablet op het dashboard gemonteerde display groeide wel tot 10,1 inch. het infotainmentsysteem luistert nu ook naar stemcommando's, terwijl de klassieke knoppen op de middenconsole plaats maken voor modules met aanraakbediening. De kwaliteitsindruk en de ergonomie van het geheel is uitstekend, al zal de wat klinische uitstraling niet iedereen bevallen.
Rijgedrag
Onder die wat hoge laadvloer van de Audi Q5 55 TFSI e Sportback schuilt een opgewaardeerd batterijpakket. Het formaat van de accu's bleef hetzelfde, maar de capaciteit steeg van 14,1 naar 17,9 kWh. Dat zorgt ervoor dat de plug-inhybride SUV over een elektrische WLTP-autonomie van 56 kilometer beschikt, al reken je in de praktijk het best op een kilometer of 45. Die technologische update introduceerde bovendien een vierde rijmodus; bovenop EV, Auto en Hold beschikt de Audi Q5 55 TFSI e, dus ook als Sportback, nu ook over een Charge-functie. Zo kan je de batterijen tijdens het rijden opladen via de verbrandingsmotor, zodat je nadien over de nodige elektrojus beschikt om emissieloos door milieuzones te zoemen. De oplaadcapaciteit bedraagt 7,4 kW, in ideale omstandigheden volstaan een kleine drie uur om het accupakket volledig op te laden.
Het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Audi Q5 55 TFSI e Sportback combineert een 2 liter-turbobenzine met een in de gerobotiseerde zevenbak geïntegreerde elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 367 pk en een gecombineerde maximumkoppel van 500 Nm. Hoewel de stekker-SUV meer dan 2 ton op de bascule zet, vraagt de sprint van 0 naar 100 km/u niet meer dan 5,3 seconden en bedraagt de topsnelheid toch 240 km/u. Dat is nauwelijks trager dan de SQ5. Het gemiddelde, maar erg theoretische normverbruik bedraagt 2 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot blijft netjes onder de 50 gram per kilometer.
Als Sportback staat de Audi Q5 sowieso op de anders optionele sportophanging, waardoor deze SUV zich wat minder vergevingsgezind toont op slechtere wegen. De luchtophanging maakt de Audi Q5 Sportback een stuk milder, maar kan niet verhinderen dat de 55 TFSI e zich wat lomper gedraagt dan de niet plug-inhhybride modelversies. Nu rijdt deze Audi bijzonder sereen en voorspelbaar, met een licht stuur dat aan gewicht en precisie wint zodra je snelheid gaat maken. Wie rijplezier zoekt, heeft betere opties. Maar als comfortabele kilometervreter kwijt de Audi Q5 55 TFSI e Sportback zich uitstekend van zijn taak. Weet wel dat je vaak zal moeten tanken en/of laden, want de autonomie van de kleine benzinetank en het accupakket is niet vergelijkbaar met dat van een diesel.
Verdict
Of de Sportback zijn wat hogere prijs ook waard is, hangt af van de esthetische meerwaarde die je slankere koetswerk van de SUV-Coupé toedicht. Nu blijven de praktische compromissen beperkt: de kofferruimte is maar een fractie kleiner en de gereduceerde hoofdruimte achterin stoort enkel volwassenen. Zoals elke goede Audi moet ook de Q5 Sportback het vooral hebben van zijn stijlvol vormgegeven, ergonomisch doordachte en technologisch vooruitstrevende interieur.
De plug-inhybride variant overtuigt intussen moeiteloos, want het geëlektrificeerde aandrijfgeheel van de Audi Q5 55 TFSI e Sportback combineert een zijdezachte werking met uitstekende prestaties en een slim energiebeheer. Hoewel de Sportback wat extra basisuitrusting krijgt, zorgen de vele en prijzige opties er voor dat de Audi Q5 snel een stuk duurder wordt.
- Zacht, maar krachtig aandrijfgeheel
- Aangenaam, ergonomisch interieur
- Sereen weggedrag
- Meerwaarde Sportback?
- Povere standaarduitrusting, hoge basisprijs
- Hoge gewicht laat zich voelen
Verwante testen
05-02-2021
4 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!