Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW 4 Gran Coupé - vijfdeurs 3 Reeks?

Geschreven door Steven Appelmans op

In navolging van zijn voorganger krijgt ook de huidige BMW 4 Reeks Coupé een praktischere Gran Coupé-afgeleide. Eentje die we deze keer niet als een ‘vijfdeurs-3 Reeks’ zouden mogen verslijten.

52.000 €

Concept

De 4-Reeks en zijn afgeleides brengen wel wat geld in het laatje. Reden genoeg dus voor BMW om een vervolg te breien aan de allereerste generatie. Zeker als Gran Coupé, aangezien die sportieve vijfdeurs goed was voor 50 procent van de omzet. Een afgeleide waar BMW nu wel wat meer registers voor heeft opengetrokken. Het wil namelijk niet meer in de val trappen waar de vorige Gran Coupé in bleef steken, namelijk dat het een wat sportiever gelijnde 3 Reeks was.

Dat risico omzeilden de Duitsers door – net zoals dat het geval is voor de 4 Reeks Coupé en Cabrio – een specifieke setup toe te kennen aan het CLAR-platform. Een onderstel dat, voor alle duidelijkheid, wel nog gedeeld wordt met de 3 Reeks. Die modulaire onderbouw komt echter met heel wat speling, waardoor München verschillende afstellingen heeft voor stuur, schokdempers, veren en differentieel (als dat werd bijbesteld) naargelang van de motor (met vier dan wel zes cilinders) en de aandrijving (achter- of vierwielaandrijving). Een deel van het geheim zit hem ook in het chassis, waar een mix van verschillende materialen het gewicht helpt drukken en tegelijk de rigiditeit vergroot.

Specifiek voor de Gran Coupé betekent dit dat de balans beduidend meer overhelt richting dynamiek dan het geval is bij de afstelling van de 3 Reeks berline en Touring, maar dat de MacPhersons vooraan en de meerarmige as achteraan tegelijk comfortabeler dempen dan in de 4-Reeks Coupé. ‘Langeafstandssportiviteit’ noemen de Duitsers dat dan.

Daar zit dan ook de grootste meerwaarde van de nieuwe 4 Gran Coupé: dat hij, ondanks zijn praktischere inborst, nog altijd het nodige rijplezier weet te bieden. Want de grotere inzetbaarheid is uiteraard de hoofdreden waarom het gros van het potentieel overstag gaat voor deze vijfdeurs.

Met zijn 4,78 meter in de lengte, 1,85 meter in de breedte en 1,44 meter in de hoogte is de Gran Coupé 14,3 centimeter langer, 2,7 centimeter bredere en 5,3 centimeter hoger dan zijn voorganger. Hij staat ook breder op zijn poten – respectievelijk 5 centimeter voor- en 2,9 centimeter achteraan – waardoor hij niet alleen stoerder oogt, maar wat ineens deels verklaart waarom hij zoveel sportiever ‘spoort’ dan de vorige Gran Coupé.

Ook de wielbasis groeide, met 4,6 centimeter om precies te zijn. Bijkomende ruimte die volledig ten goede komt aan de passagiers achterin. Het is te zeggen, hun benen. Door de duikende dakstijl is er nog altijd geen overschot voor hun hoofd, waardoor iedereen groter dan 1,80 meter of onderuit zal moeten zakken of zal dienen te verhuizen naar een plek voorin.

Qua koffervolume komt de Gran Coupé voortaan met 370 liter achter de achterbank, wat zo’n 39 liter meer is dan voorheen. Jammer genoeg geldt hier dezelfde opmerking, te weten dat de stijl aflopende klep – door de bijhorende stapelmoeilijkheden – de extra stouwplek eigenlijk tenietdoet.

Rijgedrag

We hebben gereden met een M440i met actieve demping en met een 420i met standaard schokdempers (die slagafhankelijk zijn en dus meer dan wel minder dempen naargelang van de mate waarin ze ingedrukt worden).

Geen van beide zijn ons daarbij tegengevallen, al hoort daar in het geval van de 420i wel een zeer belangrijke bemerking bij: de M Sport-ophanging waarmee die laatste was uitgerust, valt te vermijden als ze niet gecombineerd wordt met de gestuurde dempers.

De 420i hotste namelijk nogal wat af op korte oneffenheden, terwijl de M440i voorzag in een uitgekiend evenwicht, zelfs in de Sport-afstelling van de Driving Experience Control. Wat, gezien de stevige negentienduimwielen (met 245/40-rubbers) van de M440i én ook zijn M Sport-onderstel, bijzonder keurig is.

Voorlopig levert BMW zijn 4-Reeks Gran Coupé met twee benzinemotoren (de 20i met een tweeliter-viercilinder van 184 pk en de M440i met zijn drie liter grote zes-in-lijn van 374 pk) en een diesel (de 20d, een tweeliter-viercilinder met 190 pk). In de zomer van volgend jaar volgt nog de 430i, een volledig nieuwe vierpitter van twee liter, goed voor 245 pk.

Zowel de M440i als de 20d komen als mildhybride waarbij een 48-voltbatterij en een versterkte starter-alternator het verbruik helpen drukken. Beide motoren kunnen trouwens ook geleverd worden met vierwielaandrijving, met dat verschil dat die xDrive standaard is bij de benzine en optioneel bij de diesel. De achttraps-Steptronic is dan weer basisuitrusting voor alle 4-Reeks Gran Coupés.

Wie geïnteresseerd zou zijn: prijzen starten bij 50.610 euro voor een 420i.

Verdict

BMW stuurde zijn 4-Reeks Gran Coupé verder weg van de 3 Reeks, waardoor de vijfdeurs nu wél als gamma-aanvulling kan worden gezien. De 4 Gran Coupé rijdt immers beduidend sportiever (en als je niet oppast bij de configuratie, ook heel wat stugger), waardoor functionele verplaatsingen ineens een plezante ondertoon krijgen.

  • Beduidend dynamischer dan 3 Reeks
  • Ruimer dan voorganger
  • Compromis adaptieve dempers
  • Te stugge M Sport-ophanging
  • Grote grille blijft wennen
  • Voorlopig enkel als mildhybride

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker