Concept DS 9 E-Tense 360 4X4 Collection Esprit de Voyage
‘Wie goed heeft gekeken, zal misschien de haaienvinantenne op het dak hebben opgemerkt. Die is nodig voor het nieuwe infotainmentsysteem.’ Ziedaar, een korte samenvatting van de andere ‘nieuwigheden’ op deze DS Model Year 23.
We zouden liegen, er is ook wat extra elektronische assistentie in de vorm van de DS Driver Attention Monitoring en het DS Night Vision. Die eerste waakt over de vermoeidheid van zijn chauffeur, het tweede moet aanrijdingen in het donker helpen voorkomen. Waarmee de DS technologisch vooral aansluit bij de concullega’s.
Idem trouwens wat dat nieuwe DS Iris System betreft. Het verse multimediasysteem wordt nu weergegeven op een 12 duim groot aanraakscherm dat je via widgets kan personaliseren. De 3D-navigatie komt met verkeersinfo en kan de route in real time aanpassen indien nodig. Mocht je dat wensen, geeft het ding je eveneens de brandstofprijzen weer van de stations waar je op dat moment passeert. Leuk, maar niets wereldschokkends.
Wat dus alle eieren in de mand legt van die nieuwe Collection Esprit de Voyage om de DS 9 toch ergens te laten uitsteken. Met de Pearl Grey nappa lederen bekleding voor zowel stoelen, dashboard als portieren, de alcantara bekleding van de dakhemel en de specifieke patronen in de stoelen en stiksels slaagt het uitrustingspakket daar gelukkig in. Zeker in combinatie met de gigantische binnenruimte, de bijzonder geslaagde geluidsisolatie (alle ramen zijn van het gelaagde type) en de fantastische fauteuils (want verwarming, ventilatie en massage op vier van de vijf zitplekken!) gooit de DS 9 finaal alsnog een ferme troef op tafel.
Rijgedrag DS 9 E-Tense 360 4X4 Collection Esprit de Voyage
Technisch veranderde er aan onze DS 9 E-Tense 360 4X4 dus niets, wat ook betekent dat er aan de conclusie weinig veranderde. Ja, deze DS 9 E-Tense 360 4X4 is – voor zijn lengte – nog altijd een bijzonder dynamische sedan. Alleen moeten de Fransen ons dan wel eens uitleggen hoe je dat dan rijmt met die Esprit de Voyage? Om van rijvak te veranderen op de snelweg hoeven we nu niet per se een direct aan het stuur hangende voortrein of een wat strakkere setup van de dempers.
Extra comfort, dat had welkom geweest. Maar ook nu vertikt DS het om die – nochtans redelijk fantastische – hydraulische stootstoppers van Citroën te adopteren. Jammer, want met de dein waar die op trakteren had de DS 9 écht de geest van de Grandes Routières van weleer op kunnen roepen.
Pas op, begrijp ons niet verkeerd. Met zijn actieve ophanging die - gestuurd door de camera van het Active Scan Suspension – zich instant aanpast aan eventuele oneffenheden in het asfalt, rijdt de DS 9 E-Tense 360 4X4 nog altijd behaaglijker dan het gros van zijn (Duitse) tegenhangers. Maar niet in die mate dat de vierdeurs er op dat vlak echt bovenuit zou steken. Zoals bijvoorbeeld de Citroën C5 X dat wel doet.
Verdict DS 9 E-Tense 360 4X4 Collection Esprit de Voyage
DS wil de gefortuneerde dezer aarde – deze DS 9 E-Tense 360 4X4 Collection Esprit de Voyage kost 85.850 euro – vooral over de streep trekken met een evocatie van luxe en welzijn. Een soort Franse bien être die zich in de DS 9 jammer genoeg vooral weerspiegeld ziet in de geest. Want zowel elektronisch als mechanisch blijft de sedan achterlopen op de concurrenten.
- Fantastische fauteuils
- Geslaagde geluidsisolatie
- Prettig luxesfeertje
- Hinkt technisch wat achterop
- Hinkt mechanisch wat achterop
- Stevig prijskaartje
Verwante testen
28-02-2022
5 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!