Wie had gedacht dat een noeste terreinwagen zoals de Toyota Land Cruiser zo sexy zou kunnen zijn? De verhoudingen met zijn voorganger werden behouden, maar de Japanse designers schudden wel een aantrekkelijk lijnenspel uit hun potlood. En dat telt dubbel en dik als je voor deze First Edition opteert, een tot 3.000 Europese exemplaren beperkte reeks die je herkent aan zijn ronde koplampen - en de koetswertinten Sand of Smokey Blue. Maar ook de rechthoekige exemplaren van de reguliere Land Cruiser mogen er best zijn.
Nu goed, je koopt een terreinwagen zoals de Toyota Land Cruiser natuurlijk niet voor zijn mooie snoetje. Om te weten wat hij anno 2024 nog waard is als terreinwagen, stuurden we de Japanner door de Schotse blubber.
Concept: onderstel en architectuur Toyota Land Cruiser
De nieuwe Toyota Land Cruiser telt 5 of 7 zitplaatsen, meet 4,92 meter en bouwt op het GA-F-platform dat de Japanse constructeur eerder gebruikte voor de Land Cruiser 300, die niet verkrijgbaar is in Europa. De architectuur maakt het ladderchassis naast lichter vooral stijver: de gecombineerde rigiditeit van het koetswerk en het chassis neemt met 30% toe.
Samen met de vernieuwde ophanging en de voortaan elektrische stuurberkrachtiging wil dat nieuwe platform het weggedrag van de nieuwe Toyota Land Cruiser gevoelig verbeteren, zowel op als naast het asfalt. Ook nieuw is de ontkoppelbare stabilisatorstang (vooraan), terwijl de werking van Multi-Terrain Monitor-systeem verder verbeterd werd door het gebruik van betere camera's en een scherm met hogere resolutie - zodat je beter kan zien wat er zich onder en rond het koetswerk bevindt. Intussen zorgt de Multi-Terrain Select-technologie ervoor dat de elektronica zich aan de verschillende off-roadomstandigheden aanpast.
Interieur en multimedia Toyota Land Cruiser
De stoere, maar eenvoudige vormgeving van het koetswerk wordt doorgetrokken in het interieur. Het dashboard van de nieuwe Land Cruiser combineert een digitaal instrumentarium (9 of 12,3 inch groot, afhankelijk van de uitrusting) met een centraal gemonteerd infotainmentsysteem met aanraakscherm van 8 of 12,3 inch. Voor wie de "Hey Toyota"-stemcommando's schuwt, hanteert Toyota een heleboel fysieke, ergonomisch doordacht geplaatste bedieningsknoppen. Ook de talloze terrreinfuncties zijn direct toegankelijk.
Het interieur combineert een stijlvolle uitstraling met een groot ruimtegevoel, dat versterkt wordt door het optionele panoramadak. Om het zicht rondom het koetswerk te verbeteren, kiest Toyota voor verticaler geplaatste A-stijlen en een verlaagde gordellijn - een knipoog naar de klassieke BJ70. Ondanks de dunne rugleuning bieden de voorstoelen veel comfort én veel bewegingsvrijheid, zodat je niet gehinderd wordt tijdens het betere off-roadwerk. Ook leuk: de achterruit van de elektrische kofferklep kan je apart openen.
Aandrijving: specs en prestaties Toyota Land Cruiser
De nieuwe Toyota Land Cruiser wordt aangedreven door een dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,8 liter, een vermogen van 204 pk en een maximaal koppel van 500 Nm. Alle vier de wielen worden permanent aangedreven via een achttrapsautomaat. In de loop van 2025 zal je deze terreinwagen ook met een hybride aandrijfgeheel kunnen bestellen. Het gaat om een mildhybride variant (op 48V) van dezelfde dieselkrachtbron, dus niet om een zelfopladend of een plug-inhybride aandrijfgeheel. Prestatiecijfers ontbreken vooralsnog, al laat Toyota wel weten dat het trekvermogen 3,5 ton bedraagt.
Dankzij de nieuwe automaat van Aisin-makelij, maakt de dieselkrachtbron minder rumoer en veroorzaakt hij minder trillingen - toch een van de voornaamste kritiekpunten op de vorige generatie van de Toyota Land Cruiser. Dat opgetrokken comfortniveau wordt verder versterkt door de verbeterde geluidsisolatie en de efficiëntere aerodynamica, die windgeruis rond de zijspiegels en het koetswerk vermindert.
Rijgedrag off-road Toyota Land Cruiser
Het enorme Schotse landgoed waar we de nieuwe Toyota Land Cruiser mogen uitlaten, telt geen vierkante meter asfalt. Het modderachtige parcours draait en keert door de bossen, terwijl de winterse weersomstandigheden de omstandigheden nog wat zwaarder maken. Niet meer dan een wandeling, zoals ze dat zeggen.
De permanente vierwielaandrijving van de Toyota Land Cruiser wint aan efficiëntie, onder meer dankzij de sterkere aandrijfassen en de herwerkte Torsen-differentiëlen (in het midden en achteraan) - die voortaan elektrisch vergrendeld worden, wat de reactietijd met 85% versnelt. Voor de lastigere passages profiteerden we van de Crawl Control, een soort adaptieve cruisecontrole voor avontuurlijke terreinklussen die je aanpast via de draaiknop van het Multi Terrain-systeem.
Dat Multi Terrain-systeem systeem helpt je ook met de keuze tussen korte en lange overbrengingsverhoudingen enerzijds en tussen de vijf verschillende 4x4-rijmodi anderzijds: Mud, Sand, Snow, Rock en Auto. Een andere grote vooruitgang van de vierwielaandrijving is de elektromechanisch ontkoppelbare stabilisatorstang aan de voorkant, zodat de voorwielen aan veerweg winnen. En dan lijkt geen obstakel de Toyota Land Cruiser te groot of te breed.
Verdict Toyota Land Cruiser
De nieuwe Toyota Land Cruiser 250 legt de lat een stuk hoger dan zijn voorganger. De verbeten terreinwagen is gebleven, maar de nostalgische verpakking charmeert en de moderne technologie overtuigt. Om deze terreinwagen echt een alleskunner te noemen, missen we nog kilometers op de begane weg.
Maar dat het gemak en het comfort waarmee je je verplaatst een klasse hoger speelt, staat buiten kijf. En dat mag ook wel, want Toyota vraagt flink wat centen voor de nieuwe Land Cruiser. Een vanafprijs van dik 75.000 euro, als First Edition schuurt deze terreinwagen zelfs tegen de 100.000 euro aan.
In dit artikel : Toyota, Toyota Land Cruiser
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!