Concept Alfa Romeo Stelvio
De Alfa Romeo Stelvio gaat inmiddels sinds 2016 mee. Bij zijn debuut overtuigde de Italiaanse SUV onmiddellijk met zijn knappe lijnenspel en dynamische weggedrag, maar de afwerking noch de multimedia waren op het niveau van de premium concurrentie. De Stelvio wist de commerciële ambities die Alfa Romeo koesterde, dan ook nooit volledig in te lossen. Nu zijn er wel stappen gezet. Zo zorgde een update in 2020 ervoor dat de materiaalkeuze in het interieur sterk verbeterde, dat de gebruikersinterface van het infotainment een inhaalbeweging maakte en dat de veiligheidssystemen weer up-to-date waren.
Nu gaat de Alfa Romeo Stelvio voor een tweede keer onder het mes, een facelift die je herkent aan de adaptieve matrixkoplampen, die visueel aansluiting zoeken met de nieuwe Tonale. Ook achteraan oogt de SUV nu wat strakker, met een hertekende bumper en dito achterlichten. Binnenin krijgt het digitale instrumentarium een update, waarbij de 12,3 duim grote display drie verschillende weergaven krijgt: Evolved, Relax en Heritage. Het centrale scherm van het infotainment blijft wat aan de kleine kant met zijn 8,8 duim, maar het systeem werd wel verrijkt met Alfa Connect-diensten en maakt OTA-updates mogelijk.
De nieuwe Alfa Romeo Stelvio wordt aangeboden in vier uitrustingsniveaus, met naast Super en Sprint ook Ti en Veloce. Wij konden rijden met de Competizione, een gelimiteerde reeks waarmee de vernieuwde Stelvio debuteert. Deze baseert zich op de Veloce en komt standaard met lakwerk in Moon Light Grey, specifieke 21-duimvelgen met rode remklauwen en een adaptieve ophanging. Aan het motorenpalet wordt niet geraakt. Van hybrides of plug-inhybrides is nog steeds geen sprake, wel van bruisende benzine- en dappere dieselmotoren. Merk op dat de indrukwekkende Quadrifoglio met zijn 2,9 liter grote biturbo-V6 van 510 pk geen recht heeft op de facelift.
Weggedrag Alfa Romeo Stelvio
Wij konden de vernieuwde Alfa Romeo Stelvio testrijden als 2.0 TB, aangedreven door een drukgevoede twee liter op benzine die 280 pk en 400 Nm op het asfalt zet via de Q4-vierwielaandrijving. Dat volstaat nog altijd om deze SUV in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en om hem een topsnelheid van 230 km/u te bezorgen. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 8,4 liter per 100 kilometer, maar in de praktijk reken je best op 10 liter of meer.
Het Giorgio-platform waarop de Alfa Romeo Stelvio bouwt, blijft overtuigen met zijn dynamische capaciteiten. De doortastende besturing leek ons nog wat communicatiever geworden dan voorheen, wat bijdraagt aan het hoogstaande rijplezier. Deze SUV zet bijna 1,8 ton op de weegschaal, maar dartelt als een hot hatch. De Stelvio rijdt stabiel en voorspelbaar, gedraagt zich wendbaar en vertoont geen nadrukkelijke rolneiging. Juist jammer dat de achttrapsautomaat wat lui reageert, tot je de Dynamic-stand activeert en de Alfa Romeo wel vrolijk van verzet verandert.
Die focus op rijplezier heeft nauwelijks negatieve effecten op het comfortniveau, want de vernieuwde Alfa Romeo Stelvio is en blijft een comfortabele SUV. De demping is weliswaar aan de strakke kant, maar dat stoort enkel op korte oneffenheden. Bovendien zorgen de uitstekend steunende stoelen ervoor dat je ruggengraat gespaard wordt, terwijl de lage zitpositie je intussen doet vergeten dat je eigenlijk in een SUV zit.
Hoewel Alfa Romeo aan het infotainmentsysteem gewerkt heeft, wekt de multimediamodule wat ergernis. Het scherm is wat te klein en staat iets te laag, terwijl de menustructuur niet altijd even logisch blijkt. Het systeem reageert te traag en de display is te gevoelig voor zonlicht en reflecties. De kwaliteitsperceptie wordt wat opgetrokken, maar verder verandert er weinig aan de vernieuwde Stelvio. Zo kan je met vier volwassenen op vakantie, toch als je hun bagage in de 540 liter grote koffer gepropt krijgt.
Verdict Alfa Romeo Stelvio
De Alfa Romeo Stelvio was altijd al een van de weinige SUV's die echt gemaakt zijn om mee te rijden en die permisse blijft ook in 2023 moeiteloos overeind. De turbomotor presteert aardig, het levendige rijgedrag gaat niet ten koste van het comfort en de Q4-vierwielaandrijving zorgt voor een mooie balans tussen scherpte en stabiliteit.
Deze facelift doet daar een strakker getrokken koetswerk bovenop, waardoor je snel vergeet dat de Alfa Romeo Stelvio al even meedraait. Maar dan mag je wel niet naar het interieur kijken. Dat oogt knus en zit goed, maar mist wel de technologische mogelijkheden van de directe concurrentie.
- Opgefriste en tijdloze look
- Speels weggedrag
- Rijhouding
- Display infotainment
- Interieurinrichting
- Verhouding aankoopprijs/restwaarde
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Stelvio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!