Concept
Audi blijft aardgas trouw met de vernieuwde A3 g-tron, die eind 2020 op de markt verscheen. De bestaande CNG-technologie is op de nieuwe generatie van het model toegepast met de aangepaste 1.5 TFSI-motor, die 131 pk en 200 Nm levert. De installatie af fabriek maakt een perfecte integratie van de drie tanks mogelijk, waarbij de gasdruk aan de achterzijde op 200 bar wordt gehouden.
Vóór de (kleine) benzinetank bevindt zich een stalen reservoir van 4 kg en onder de vloer van de bagageruimte bevinden zich nog twee reservoirs van composietmateriaal met een capaciteit van 7 kg elk. Dit geeft een totale capaciteit van 18 kg aan veilig opgeslagen gas. Er is ook een brandstofreserve van 9 liter voor die zeldzame keren dat de motor benzine nodig heeft. Er is geen reservewiel vanwege de gasflessen, maar de kofferbak heeft een goede inhoud van 280 l onder de hoedeplank.
Weggedrag
Rijden met de A3 Sportback 30 g-tron voelt vergelijkbaar met rijden met een A3 TFSI met benzinemotor, behalve dat de motor iets zijdezachter is wanneer hij bijna 99 procent van de tijd op gas rijdt. De 7-traps S-tronic versnellingsbak heeft totaal geen last van de doses methaan. Het start-stopsysteem is een ander verhaal. Hij vergeet soms de motor te herstarten. Vervelend als je op een rotonde moet springen of een kruispunt moet oversteken bij druk verkeer. Deze luiheid verpest een rapport dat uitstekend had kunnen zijn.
Als de cilinders met benzine gevuld moeten worden, gebeurt alles automatisch, zonder dat je er iets van merkt. Zelfs als je tot het uiterste bent gegaan om de CNG-tank volledig te legen. Het instrumentarium toont de exacte brandstof- en benzinetankmeters. Hetzelfde geldt voor het bereik. Alles is perfect geïntegreerd in de menu's. Het brandstofverbruik tijdens deze test lag tussen 3,8 kg/100 km en 5,3 kg/100 km. De haalde op benzine (voor een tankbeurt met gas) gemiddeld 6,1 l/100 km. Dit betekent een totale actieradius van meer dan 450 km, waarvan 100 km op benzine. Bovendien stoot je minder CO2 uit en rij je groen als je de mogelijkheid hebt om bio-CNG te tanken.
CNG: Waarom?
Op zich vergt CNG geen bijzondere aanpassing van het rijgedrag en is het veel zuiniger. Aan iets minder dan 1 euro per kilo, kan je 100 km rijden voor minder dan 4 euro. Genoeg om sommige elektrische auto's jaloers te maken. Vooral omdat het tanken iets meer dan 5 minuten duurt (omdat je soms op de groene knop van de pomp moet drukken). En bovenal, de Audi A3 30 g-tron begint bij 30.540 euro terwijl de A3 35 1.5 TFSI S-tronic benzine wordt verkocht voor 31.090 € en de diesel 2.0 30 TDI S-tronic (116 pk) en 35 (150 pk) respectievelijk 29.850 euro en 30.860 euro vragen. Om nog te zwijgen van de 1.4 40 e-TFSI plug-inhybride van meer dan 38.000 euro.
CNG maakt zijn intrede met regelmatig de opening van nieuwe pompen, ook in Wallonië. In Vlaanderen is er al een station in bijna elke gemeente. De bevoorrading is alleen een probleem in het uiterste zuiden van het land en in sommige buurlanden. Maar ook al worden er in 2021 nieuwe pompen in gebruik genomen, stelt de vraag zich of CNG nog veel te betekenen zal hebben. Vooral omdat alleen Fiat en de Volkswagen-groep het spel nog meespelen, ondanks de goede CO2-balans van deze brandstof (of hij nu grijs of bio is).
Verdict
Waarom maakt CNG geen grotere impact op de markt? Het is een goede zaak dat Audi zijn g-tron-motoren blijft aanbieden. De nieuwe A3 met CNG getuigt van echte knowhow. De motor, fit voor elke gelegenheid, is zuinig en discreet. Het enige werkpuntje is nog het start-stopsysteem. Maar de compacte berline kan het tempo van de benzineauto's bijhouden zonder zich zorgen te maken over zijn actieradius. Het enige nadeel is dat reizen naar het buitenland soms wordt bemoeilijkt in landen met weinig CNG-pompen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!