Concept
Helemaal nieuw is de SQ8 TFSI niet. Audi had deze benzinevariant reeds in de catalogus staan, toch in China en de Verenigde Staten. Bij ons en in de rest van Europa werd de S-sportversie van de Audi Q8 aangeboden met diesel drinkende TDI. Tot nu, want voortaan drinkt de SQ8 overal benzine. En daar zijn we niet rouwig om. Begrijp ons niet verkeerd, de dieselende, door drie turbo's opgezweepte 4 liter-V8 heeft ons meer dan verbaasd met zijn kracht en zijn kunde. Niet in het minst omdat de prestaties geleverd werden zonder overdreven dranklust en met een gematigde CO2-uitstoot.
Maar het blijft wel een dieselmotor, natuurlijk. En dat rijmt zo moeilijk op sport, waardoor het de SQ8 TDI aan aantrekkingskracht ontbrak. De S-versies mogen dan minder loco zijn dan de machtige RS-varianten, voor dat geld verwacht je wel het nodige vuurwerk. Kan de TFSI wat de TDI niet kon?
Rijgedrag
De Audi SQ8 knettert opnieuw. Bij koudstart - lang leve de winterprik en de bijbehorende vriestemperaturen - klinkt de TFSI ouderwets vettig, met een diepe bas die we al een tijdje uitgestorven achtten. Zodra de benzinemotor - ook een 4 liter-V8, maar met "slechts" 2 turbo's - op temperatuur is, gaat het spektakel liggen en zakt de ruige roffel wat weg. Maar tegen dan is de toon wel gezet en is de TDI volledig vergeten. De Audi SQ8 heeft nu twee gezichten: ietwat gezapig en gemuilkorfd in Comfort-modus, kwiek en brullend in de Dynamic-stand. Wie een hardcore hooligan wil, moet evenwel doorsparen voor de RS Q8.
De V8-biturbo kennen we uit onder meer de Audi RS 6 Avant of de Porsche Panamera Turbo, al doet de SQ8 het met een enigszins aan banden gelegde cavaleri. Nu ja, met 507 pk en 770 Nm blijft er meer dan oempf genoeg om deze 2,4 ton wegende SUV in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u te helpen. Dat is 0,7 seconden sneller dan de SQ8 TDI, 435 pk en 900 Nm sterk. Aan de afstelling van het onderstel raakte Audi niet, terwijl alle beschikbare rijhulpsystemen gewoon de overstap maken van de TDI naar de TFSI. Sommige van die snufjes zijn standaard (actieve demping, luchtvering, vierwielsturing) en andere blijven optioneel (actieve rolstangen en het sportdifferentieel op de achteras).
Verdict
Met het schrappen van de TDI heeft Audi de ratio uit de SQ8 verwijderd. En vreemd genoeg maakt dat de sportieve SUV beter. Niet omdat de TFSI zoveel sneller is, want wat je wint aan vermogen verlies je aan koppel. Wel omdat die benzinemotor meer charme heeft, waardoor de kloof tussen de SQ8 en de rest van het Q8-gamma groter wordt. Dat mag ook wel, want de aankoopprijs en de brandstofkosten zijn stevig. Volgens de WLTP-berekening verbruikt deze Audi 12,6 liter per 100 kilometer, maar in de praktijk doe je daar vlot een liter of 5 bij...
- Sportiever hart
- Betere klank
- Knappe technologie
- Dorstig
- Duur
- Lomp
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!