Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW i7 M70 xDrive (2023) - elektrische M7 getest

Geschreven door Iwan Kneuts op

De nieuwe BMW i7 is er nu ook als M70 xDrive. Autogids doet de test met de elektrische M7.

180.300 €

Concept BMW i7 M70 xDrive

De i7 M60 xDrive werd misschien niet geheel toevallig voorgesteld op het autosalon van Shanghai. Tot daar het subtiele omweggetje naar wat misschien wel de belangrijkste kritiek is op de i7 en de i7 M70 xDrive in het bijzonder: hij bezondigt zich aan overdaad. Een overdosis blingbling zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, waarop de Chinese klanten zo tuk zijn. Om maar één voorbeeld uit het interieur te geven, het gigantische kantwerk in de deuren waarachter Bowers & Wilkins hun luidsprekers moeten verschuilen. Alles gecombineerd met een overvloed aan materialen. Mooie materialen, daar niet van, maar te veel zout maakt de soep ook oneetbaar, als je begrijpt wat we bedoelen.

Je mag het ons dan ook niet kwalijk nemen dat we ons geconcentreerd hebben op de essentie. Dat de i7 M70 xDrive de krachtigste elektrisch aangedreven BMW tot nu toe is, heeft hij vooral te danken aan zijn achterste elektromotor. Die alleen al is zomaar eventjes 360 kW of 489 pk sterk, maar nog belangrijker dan die cijfers is de manier waarop deze motor zijn vermogen afgeeft. BMW spreekt van een zesfasig ontwerp met dubbele omvormer, wat neerkomt op het gebruik van zes zogenoemde excitatiewikkelingen in plaats van de gebruikelijke drie. Dat resulteert niet alleen in een extreem hoog vermogen, maar zorgt er ook voor dat de krachtsontplooiing evengoed bij hogere snelheden gewaarborgd blijft. Met andere woorden, dat ook de i7 M70 xDrive accelereert zoals je dat van een M-model verwacht…

Maar we keren nog even terug naar het totaalplaatje: de M70 mag uitpakken met een systeemvermogen van 485 kW of 660 pk en een koppel van 1.015 Nm in Sport-modus, een maximumkoppel dat met de M Launch Control of de M Boost-functie geactiveerd kortstondig kan oplopen tot 1.100 Nm. Een krachtontplooiing die resulteert in een spurt naar 100 km/u in 3,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u, wat betekent dat de i7 M70 20 km/u sneller kan dan de i5 M60.

De hamvraag is natuurlijk hoever je met deze i7 M70 xDrive komt. BMW claimt een gemiddeld WLTP-verbruik van 20,8 tot 23,8 kWh/100 km en rekent dat om naar een actieradius van 488 tot 566 kilometer. Dat rijbereik optimaliseren kan dankzij een vederlichte rechtervoet, maar ook met hulp van de Max Range-modus, waarin de snelheid tot 90 km/u wordt beperkt en de klimaatregeling wordt uitgeschakeld, net als alles wat een negatieve invloed op het energieverbruik kan hebben. Een soort van ‘thuiskomertje’ zeg maar. Laden kan via een geïntegreerde omvormer van 22 kW, terwijl de snellaadcapaciteit 195 kW bedraagt. Daarmee kun je aan een voldoende krachtige gelijkstroomlader in 10 minuten energie recupereren voor 170 kilometer.

Review 2023 BMW i7 M70 xDrive

Rijgedrag BMW i7 M70 xDrive

Een kolos van om en bij de 2,7 ton op snelheid krijgen is al geen geringe prestatie. Deze i7 M70 op een sportieve wijze door de bochten loodsen is zo mogelijk een nog grotere uitdaging.  BMW heeft daarom de elektrische vierwielaandrijving, de stuurinrichting, de schokdempers en de stabiliteits- en controlesystemen aangepast aan de M-normen.

Bovendien kan deze BMW i7 standaard rekenen op een M-specifieke luchtvering op de twee assen, elektronisch gestuurde schokdempers en een automatische niveauregeling. Het resultaat is behoorlijk indrukwekkend. Natuurlijk blijf je met een grote, zware auto onderweg, maar dat dreig je na een aantal bochten te vergeten. Tot een tegenligger je met de neus op de feiten duwt – oeps, dit is echt wel een brede auto…

En gaandeweg kom je ook tot het besef dat dit niet een stuurmansauto is zoals de nieuwe BMW i5 M60 dat wél is. Toch kun je alleen maar onder de indruk zijn van het unieke compromis tussen comfort en een sportiever rijgedrag. En van de remkracht van deze zware geweldenaar: op geen enkel moment gaven de royaal bemeten remmen nog maar een teken van vermoeidheid. Al was het toch vooral op de vlot rijdende wegen dat we het meest van deze auto hebben genoten. Van de voortdurend – al dan niet subtiele – aanwezigheid van zo veel vermogen en koppel en van zo veel luxe en comfort.

Review 2023 BMW i7 M70 xDrive

Verdict BMW i7 M70 xDrive

De troef van de BMW i7 is en blijft zijn comfort en zijn luxe. In die mate dat we ons vragen stellen bij het nut van deze i7 M70 xDrive. Tenzij je zelf de chauffeur bent natuurlijk. Want dan valt het verschil echt op.

 

 

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW I7

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker