De allereerste X2 (‘F39’), die in 2018 op de markt kwam, beviel ons wel. Het was net als de X4 en X6 een ‘SAC’ of ‘Sport Activity Coupé’, zoals BMW dat hardnekkig blijft benoemen, maar dan gezegend met een apart design dat ver genoeg stond van de grotere coupé-SUV’s uit Beieren. Een keuze waarop ze in München nu terugkomen: net als de X4 en X6 krijgt de huidige X2 voortaan ook een fastbackprofiel.
Een vooral noodzakelijke ingreep zo blijkt, ingegeven door nieuwe technische vereisten. Voor de elektrische BMW iX2 moest het koetswerk namelijk voldoende uitgerekt worden om plaats te kunnen bieden aan de batterij en de bekabeling. Tegelijkertijd speelden er aerodynamische besognes die niet – of toch niet afdoende – beantwoord werden door de styling van die ‘F39’.
Koetswerk en afmetingen BMW iX2
Het gevolg is dat de koets van de ‘U10’, zoals de BMW X2 vandaag intern heet, bijna 20 centimeter langer is dan die van zijn voorganger (4,55 meter). De wielbasis daarentegen groeide nauwelijks: 2,69 meter is maar 2 centimeter langer dan voorheen. Dat doet evenwel niets af aan de constatatie dat de X2 vandaag langer is dan de X1, terwijl de vorige generatie net 8 centimeter korter was.
BMW wilde dan ook een duidelijker onderscheid tussen de twee. Met naast extra centimeters in de lengte ook meer ‘extravagantie’. Die laatste vertaalt zich in details zoals een motorkap met centrale sleuf en een meer geprononceerd radiatorrooster met scherpere hoeken.
Een grille die je nog extra kunt benadrukken met behulp van de omgordende ledstrips van het Iconic Glow, dat voor het eerst ook op een compacte BMW te zien is. Koplampen en bumpers zijn evenzeer X2-specifiek, een opmerking die uiteraard ook geldt voor de achterkant, met dat duikende dak en lichten die om de hoek doorlopen in de flanken (en zo de gordellijn optisch verhogen).
Interieur en koffer BMW iX2
Zoals we dat onderhand gewoon zijn van BMW, gaat binnen in de X2 alle aandacht naar het grote gebogen scherm, dat twee displays (10,25 duim en 10,7 duim) combineert. Erachter draait dan het meeste recente OS9-infotainmentsysteem. Het resultaat is onvergelijkbaar moderner dan voorheen. De twee voorstoelen zitten uitstekend (niet te hard) en de ergonomie staat op een hoog niveau.
Achterin is het daarentegen een ander verhaal. De schuine daklijn en de verhoogde vloer – die wat hoger is komen te liggen door de accu – beperken de hoofd- en knieruimte. Zeker voor wat langere inzittenden, die evenmin een uitweg vinden onder de voorstoelen, aangezien de voeten daar niet onder kunnen schuiven.
Wat praktisch gemak betreft, scoort de (i)X2 wel met zijn grote koffer. Terwijl de vorige X2 xDrive25e (de plug-inhybride) bleef steken op een matige 410 liter, claimt de iX2 minstens 525 liter. Met de rugleuningen neergeklapt wordt dat 1.400 liter. Net als bij de iX1 heeft BMW ervoor gekozen om geen bagageruimte in de neus (een zogenoemde ‘frunk’) toe te voegen; oplaadkabels kun je wel kwijt in een uitsparing onder de koffervloer.
Motorisaties en specificaties BMW iX2
De BMW iX2 bestaat in twee versies. De door ons geteste xDrive30 heeft zowel op de voor- als op de achteras een extern bekrachtigde synchroonmotor van 190 pk en 247 Nm liggen. Gecombineerd zorgt dat voor 272 constante pk’s en in boost zelfs 313 pk, net als voor een koppel van 494 Nm.
Het grootste deel van de tijd is het ook de voorste motor die de BMW iX2 xDrive30 aandrijft; de achterste grijpt alleen in als de veiligheid in het gedrang komt (gripverlies) of wanneer de rechtervoet wat steviger op het gas gaat staan. De iX2 accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden, wat rap genoeg is om de bijna 400 kilo lichtere en toch ook 300 pk sterke X2 M35i xDrive los te rijden. Voor je het weet, knal je dan ook bij 180 km/u in de elektronische begrenzer. Een topsnelheid waar je best niet te lang blijft hangen, aangezien die de ionenreserves doet smelten als sneeuw voor de zon.
Tegelijk met de xDrive30 lanceert BMW ook de iX2 eDrive20. Een versie die alleen de voorste motor behoudt, zij het dat die unit in dat geval wel wordt opgevoerd tot 204 pk.
Rijgedrag BMW iX2 xDrive30
Dankzij de adaptieve M-schokdempers (standaard op de iX2) en de grondig herwerkte ophanging behoudt de iX2 zijn cool tijdens dynamisch accelereren en remmen. Van overmatig deinen of duiken van de koets is dus geen sprake. Deze elektrische coupé-SUV vertoont een zekere aanleg voor dynamiek en dus rijplezier, zonder echter de wendbaarheid van de X2 M35i xDrive te evenaren.
De Active Drive-besturing zorgt daarbij wel voor een uitstekend en precies stuurgevoel. In een stedelijke omgeving is de X2 natuurlijk iets minder op zijn gemak dan vroeger, als gevolg van zijn extra 20 centimeter in de lengte.
Rijbereik en laadmogelijkheden BMW iX2
BMW claimt een WLTP-actieradius van 417 tot 449 kilometer. In werkelijkheid zaten we eerder in de buurt van 330 kilometer met ons gemiddelde verbruik van 20,6 kWh/100 km, gemeten over een gevarieerde route die bergachtig hinterland combineerde met stukken snelweg. Zonder die laatste zakte het gemiddelde naar 17,4 kWh/100 km – een degelijk resultaat, zonder meer.
Wat het opladen betreft, waren we dan weer enigszins teleurgesteld. Dat BMW standaard een interne AC-lader van 11 kW aanbiedt en de 22 kW-lader op de optielijst zet, tot daaraan toe – zelfs met 11 kW vul je de batterijen van volledig leeg naar volledig vol in een zevental uur. Maar dat het maximale vermogen aan de gelijkstroomsnellader beperkt is tot 130 kW (29 minuten van 10 naar 80 procent), dat is toch maar magertjes, wetende dat er (minder dure) concurrenten zijn die bijna het dubbele qua DC-laadsnelheid halen.
Prijzen en opties BMW iX2
Dat je voor deze iX2 diep in de buidel zal mogen tasten, hadden we je ook voor de test al kunnen zeggen. Bij de vanafprijs van 59.450 euro (dat is 1.500 euro meer dan de iX1) moet je trouwens nog voor duizenden euro's aan opties rekenen. Het aanbod aan extra aankledingsmogelijkheden lijkt wel te zijn vereenvoudigd en zit geconcentreerd in twee M-versies: M Sport en M Sport Pro.
Later komt daar ook nog een basisversie bij. Al zegt iets ons dat vooral de eDrive20 het gros van de verkoop voor zijn rekening gaat nemen – al heeft die toch ook al een startprijs van 51.450 euro.
Verdict BMW iX2
Liefhebbers van een fastbackstyling zullen de nieuwe BMW (i)X2 zeker sexy vinden. In deze elektrische topversie zorgt hij voor een passend krachtige en lineaire acceleratie, terwijl hij – ondanks zijn gewicht van meer dan 2 ton – ook weet te verleiden met een BMW-waardige dynamiek. De iX2 kan zeker overtuigen qua look and feel; jammer genoeg kunnen we dat niet zeggen van zijn hoge prijs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!