Korte tests / BMW X4 M Competition : Tegen de fysica in
Is een verhoogd voertuig niet per definitie onsportief? Als we uitgaan van de universele wetten van de fysica, bestaat daar geen twijfel over. Maar bij BMW denken ze daar anders over. Wie heeft gelijk: de natuurkundigen of de Beierse ingenieurs?
Kan een SUV sportief zijn met een hoger zwaartepunt, een groter frontaal oppervlak, een hoger gewicht en ook nog een langere wielbasis? Dertig jaar geleden zouden zowel Porsche als Ferrari en Lamborghini de steller van een dergelijke vraag keihard in zijn gezicht uitgelachen hebben. En kijk, vandaag hebben al deze sportwagenfabrikanten één of meerdere SUV’s in hun gamma of in petto. Op dit moment zouden ze dus ongetwijfeld volmondig positief antwoorden op onze openingsvraag.
En dat voert ons meteen naar een volgende kwestie: wat is er eigenlijk veranderd, behalve de nog steeds groeiende belangstelling van consumenten voor dit soort voertuigen? Het antwoord is in één woord samen te vatten: technologie. Maar is die technologie dan op haar eentje in staat om alle genetische defecten van verhoogde voertuigen te elimineren? Om die vraag te beantwoorden trokken we naar de Jura in Zwitserland, aan het stuur van een van de meest populaire sportieve SUV’s van het moment: de BMW X4 M. Natuurlijk in zijn topversie: de Competition.
- Lineaire motor
- Uiterst performante automaat
- Ergonomie van de bovenste plank
- Duivelse prestaties
- Veelzijdigheid (sportief én comfortabel)
- Instapprijs
- Stevig verbruik
- Ruimte achterin
- Hoog gewicht
- Hoge belastingen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands