Concept
Waanzinnig krachtige en bangelijk snelle SUV’s, het volk vraagt er blijkbaar om. Nu ja, er is duidelijk wel een markt voor. Getuige de komst van vliegende kleerkasten als de Bentley Bentayga, de Lamborghini Urus en straks ook de Aston Martin DBX. En natuurlijk ook het geweld van de Duitse specialisten. Audi heeft een 600 pk sterke RS Q8 in de catalogus staan, Porsche levert de Cayenne Turbo van 550 pk en Mercedes doet mee met de AMG GLE van (naar keuze) 571 en zelfs 617 pk.
En dan is er sinds ook kort ook weer de BMW X5 M. Deze keer wil München echt de baas zijn, naast de “gewone” variant van 600 pk is er immers ook een Competition met 625 paarden. Een duidelijke overwinning, dus. Met die nuance dat de strafste Mercedes wel een maximumkoppel van 850 Nm levert, tegen slechts 750 voor de BMW. Het zijn hoe dan ook allemaal cijfers die aan sportwagens doen denken, maar zijn ze dat ook echt?
Voor we die vraag proberen beantwoorden, nog enkele feiten. De X5 M heeft dezelfde 4,4 liter-V8 met twee turbo’s als de M5. En hij komt evengoed met een achttrapsautomaat en een xDrive-vierwielaandrijving. De Competition is eerder een uitrustingsniveau (ander uitlaatsysteem, andere velgen) dan een andere auto. Het hogere vermogen is trouwens niet te danken aan een grotere cilinderinhoud of efficiëntere turbo’s, wel aan een aparte programmatie van de software.
Zo simpel is het tegenwoordig om een gekke auto nog wat gekker te maken en er dan ook een nog wat gekkere prijs voor te kunnen vragen. De X5 M kost al 144.550 euro, het Competition-pakket voegt er nog 13.550 euro aan toe. En zelfs dan ligt er nog lange en prikkelende optielijst te wachten…
Rijgedrag
De looks van de X5 M laten weinig twijfel over de aard van het beestje bestaan. Met de grote luchtinlaten, de aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels, de dakspoiler, de achterschort met grote diffusorelemeneten, de twee paar uitlaatpijpen, de M-logo’s en zelfs de zwarte randen van het rooster en de ramen oogt de auto imposant en zelfs behoorlijk agressief. De Competition nog een beetje meer, met de exclusieve velgen van 21 duim voor- en 22 duim achteraan.
Ook het interieur is apart, met exclusieve digitale instrumenten en geweldige sportstoelen. En er zijn ook nog wat extra programma’s en toetsen, met zelfs Ferrari-achtig rode M1- en M2-hendeltjes aan het stuurwiel waarmee je snel en dus zonder omwegen naar de sportieve parameters kan switchen. En dan hebben we het over de gasrespons, de transmissie, de besturing, de ophanging en zelfs de remmen. Ook de xDrive laat zich nog aanpassen, met keuze uit vierwielaandrijving met maximale tractie of een configuratie die er eerder een achterwielaangedreven auto van maakt.
We moeten ook het Active M Differential, de M Servotronic-besturing en de actieve rolstabilisatie nog vermelden, alsook de voor extra rigiditeit verstevigde voorophanging. Maar daarmee hebben we natuurlijk nog altijd niet geantwoord op de vraag of dit een sportwagen is. Awel, dat is de X5 M dus niet. Het ding weegt leeg al 2,3 ton en is bijna 1,7 meter hoog, de wetten van fysica kunnen ze zelfs bij BMW niet veranderen.
De krachtexplosies zijn wel enorm, zo zit je desgewenst in slechts 3,8 seconden al aan 100 km/u. En ook de rijdynamiek is indrukwekkend. De voorwielen bijten zich vast in het asfalt, de achterkant volgt gedwee en al snel vergeet je wat voor auto dit eigenlijk is. Of toch bijna. Zijn limieten liggen echt wel onwaarschijnlijk ver, maar het rijplezier van een M5 (of Porsche 911 en ander echt sportgerief) biedt hij nog net niet. Ook al omdat de besturing, hoe precies ze dan ook mag zijn, net iets te weinig communicatief is.
Ons verdict
Met een M5 kan je niet offroad gaan, met de X5 M wel. Mocht je daar ooit behoefte aan voelen. Maar een terreinwagen kan je dit toch maar moeilijk noemen. Wat het dan wel is? Heel eerlijk, daar raken we zelf ook niet goed uit. Wil je pure kracht en rijplezier met plaats voor vier, dan zouden we voor de M5 gaan. Wil je toch een SUV met veel vermogen én comfort, dan is de M50i allicht de beste keuze. Maar wil je echt iets heel speciaal en hoef je op geen euro te kijken, wel ja…
- Geweldige looks
- Machtige prestaties
- Onwaarschijnlijke rijdynamiek
- Verschrikkelijk duur
- Minder comfortabel dan M50i
- Is veel soms niet te veel?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!