Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW X7 40i LCI (2022) - facelift getest

Geschreven door Laurent Blairon op

De BMW X7 onderging een facelift, die geïnspireerd is door de nieuwe 7 Reeks. AutoGids doet de test.

Concept

 De BMW X7 debuteerde in 2019 en groeide snel uit tot het bestverkochte model in de luxeklasse. Jawel, de X7 vindt vaker een nieuwe eigenaar dan een 7 Reeks, een 8 Reeks of de elektrische iX. Dat commerciële succes wordt gedragen door China en de Verenigde Staten, samen goed voor 68% van de wereldwijde verkoop van de BMW X7. Bovendien heeft de flink uit de kluiten gewassen SUV veel klanten overtuigd die nieuw waren voor het Beierse merk.

 In Europa speelt de BMW X7 niet meer dan een bijrolletje. Duitsland is de belangrijkste markt voor de SUV, maar vertegenwoordigt niet meer dan 2% van de globale verkoop. De X7 is belangrijk voor BMW, omdat de winstmarges erg hoog zijn. Deze Life Cycle Impulse moet het commerciële vuur weer aanwakkeren.

 Je herkent de vernieuwde BMW X7 meteen aan zijn herwerkte front met gesplitste lichten, zoals we die ook zien op de nieuwe 7 Reeks en de elektrische iX. Verder beperkten de esthetische aanpassingen zich tot op het eerste gezicht minder opvallende designdetails. Tenzij je voor de optionele 23-duimsvelgen zou gaan, die bij de facelift van de BMW X7 debuteren.

 Binnen in de BMW X7 LCI springt vooral het gebogen display in het oog, dat schermen van 12,3 en 14,9 duim combineert en uitgerust is met de OS8-software. De versnellingspook is vervangen door een discrete schakelaar, waardoor de middenconsole functioneler wordt. Aan de iDrive-toets wordt niet geraakt.

Review 2023 BMW X7 LCI

Rijgedrag

De in 2023 debuterende BMW X7 LCI komt met drie motoren, die voortaan gezegend zijn met mildhybridetechnologie op 48 volt. Die elektromodule wordt geïntegreerd in de nieuwe ZF-automaat met acht versnellingen en zorgt voor een winst van 12 pk en 200 Nm. De X7 komt als 40i, als 40d en als M60i, maar van een plug-inhbride 45e is nog steeds geen sprake.

Wij konden rijden met de vernieuwde BMW X7 40i, die aangedreven wordt door een drukgevoede zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter, een vermogen van 380 pk en een maximaal koppel van 720 Nm. Dat volstaat om de toch 5,18 meter lange en liefst 2,5 ton wegende SUV in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen. Toch bleef ons gemiddeld testverbruik steken op een liter of 10 per 100 kilometer. Al had dat veel te maken met het parcours.

Onze testwagen was uitgerust met de actief meesturende achteras en met de actieve rolcontrole, wat wonderen doet voor de rijdynamiek van deze reus. Het lijkt wel alsof de vernieuwde BMW X7 dansschoenen draagt. Nu primeert vooral het comfort, al heeft de filtering wel wat te lijden onder de grote wielmaat. Op de Californische wegen waar we de nieuwe BMW X7 konden testen, ontpopt deze SUV zich tot de ideale gezinswagen voor de begoede Amerikaan. Soccer mums hebben de keuze tussen een variant met zes – met twee comfortstoelen op de tweede rij – of eentje met zeven zitplaatsen. Maar in Europa speelt zijn grote formaat deze SUV vaak parten en krijg je soms de indruk van een olifant in een porseleinkast.

Review 2023 BMW X7 LCI

Verdict

De vernieuwde BMW X7 is spek naar de Chinese en Amerikaanse bek. En deze facelift zet de sterke punten van deze luxe-SUV enkel in de fluorescente verf. In Europa zal de X7 evenwel een bijrolletje blijven vertolken, al was het maar omdat BMW aan een PHEV-variant verzaakt. Bovendien is de aankoopprijs niet min, want de instapversie verandert pas van eigenaar vanaf 96.000 euro. En dat is zonder al het lekkers dat je in de optiecatalogus vindt, dus reken op nog eens 10 à 15.000 euro extra. 

 

In dit artikel : BMW, BMW X7

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker