Concept
Je herkent de Bugatti Chiron Pur Sport aan zijn lichtjes gewijzigde neus, zijn grotere luchtinlaten, zijn imposante splitter en zijn luchtuitlaten op de hertekende voorspatborden. En als het verschil met de andere versies van de Bugatti Chiron toch niet duidelijk zou zijn, kijk dan even naar de vaste en 1,90 meter brede achtervleugel, waarvan de carbonsteunen samen met de haast intimiderende diffuser een agressief ogende X vormen. En naar de uitlaat uit titanium, die centraal in de diffuser uitmondt.
Tenslotte zijn er ook nog de speciaal voor de Pur Sport ontwikkelde magnesiumvelgen met hun optionele 'aero blades', die een vortex creëren die de bij het remmen gegenereerde hitte beter evacueert. Velgen die per stuk 4 kilogram minder wegen dan de aluminium exemplaren, wat in onafgeveerd gewicht een stevige slok op de borrel scheelt. De bijna vleugelbreed over het koolstofvezel uitgesmeerde naam Bugatti is met andere woorden nergens voor nodig.
>> Lees ook - Top 5: de gekste varianten van de Bugatti Chiron
Met de Pur Sport wil Bugatti een ander aspect van de Chiron onderstrepen. Weg van de jacht naar de hoogste topsnelheid, op naar het strijdveld voor de snelste rondetijd. Wat hierbij het meest opvalt, is dus dat die topsnelheid is teruggebracht tot 350 km/u. Onder meer om voorrang te geven aan de acceleraties.
Aan de technische gegevens is weinig verschil te merken. De 8 liter grote W16 blijft 1.500 pk en 1.600 Nm sterk, maar zijn topvermogen ligt nu ergens tussen 6.700 en 6.900 opm (voordien 6.700 opm). Een sterk staaltje van het betere afstelwerk om motor en versnellingsbak perfect op elkaar te laten inspelen. Het is precies die bak die helemaal uit elkaar is gegooid om uiteindelijk met 15% kortere overbrengingsverhoudingen op alle zeven versnellingen nog indrukwekkendere acceleratiecijfers neer te kunnen schrijven.
Zo spurt de Bugatti Chiron Pur Sport in 2,3 seconden van 0 naar 100 km/u, in plaats van in 2,4 seconden. De 0 naar 200 km/u doet hij met 5,9 seconden twee tienden beter dan voordien. Indrukwekkender nog zijn de verschillen bij de hernemingen. Om in zesde versnelling van 60 naar 120 km/u te trekken, heeft de Pur Sport met 4,4 seconden maar liefst drie tellen minder nodig dan de ‘gewone’ Chiron.
Rijgedrag
Souplesse, het is altijd al de sterkte van Bugatti-motoren geweest. Voor de Pur Sport ging de meeste aandacht echter naar het onderstel. De voorste en de achterste veren werden respectievelijk 65 en 33% stijver en ook de stabilisators uit koolstof werden aangepast. Ook de connectie van de ophanging met het chassis werd rigider, met lagerbussen die voor- en achteraan respectievelijk 130 en 77% stijver zijn. En door de wielvlucht 2,5 graden negatiever te zetten werd het verschil in rijgedrag extra onderstreept.
Typisch voor de Pur Sport is dat het ESP is ingesteld om net iets later in te grijpen. Dat geeft de chauffeur niet alleen de kans nog iets wilder door de bocht te scheuren, het verbetert ook het gevoel. We zouden liegen mochten we zeggen dat we vooraf niet een heel klein beetje gezonde stress voelden. We rijden per slot van rekening niet alle dagen in een auto met 1.500 pk. Maar de zenuwen verdwijnen al na enkele eerste meters. Zo gemakkelijk en dociel rijdt deze Chiron Pur Sport. Bijzonder Indrukwekkend, maar niet echt angstaanjagend.
Het gaat snel. Heel snel. Razendsnel. Heel even denk je dat de vier wielen individueel op zoek gaan naar grip. En vreemd genoeg is dat net de geruststelling die we nodig hebben. Het gevoel van het contact met de auto, die al zijn bewegingen haast ongefilterd via handen en billen naar de hersenen seint. Dezelfde ervaring is er bij het remmen. Zelfs bij een geïmproviseerde noodstop, waarbij je dankzij het perfect doseerbare pedaal het ABS te snel af kan zijn.
Verdict
We zijn dus niet tot de limiet gegaan. Wat ook niet kan op de openbare weg. Maar wel ver genoeg om eindelijk te snappen waar het bij Bugatti eigenlijk om gaat. En dat is niets minder dan perfectie. Ja, we zijn onder de indruk van deze meer dan unieke sportwagen. Zeer diep onder de indruk zelfs. Tijdens de (uiteraard) veel te korte testrit zijn onze vooroordelen jegens deze bijna twee ton zware hypersportwagen één voor één als zeepbellen uiteengespat. Het enige wat overeind bleef, is het idee dat een basisprijs van 3,1 miljoen euro zonder taksen onfatsoenlijk veel geld is.
- Power
- Controle
- Assemblage
- Onfatsoenlijk duur
- Te veel Chiron-varianten?
- Wat agressieve vormgeving
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo , BMW, BMW 1 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!