Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Cupra UrbanRebel Racing Concept (2021) - vechtersbaasje

Geschreven door Iwan Kneuts op

In 2025 breidt Cupra het gamma uit met de elektrische UrbanRebel. Op het circuit van Barcelona kon AutoGids de ruige raceversie van die toekomstige stadswagen nu reeds de sporen geven.

Concept Cupra UrbanRebel

De Cupra UrbanRebel begon zijn carrière als conceptauto in 2021 op het Autosalon van München. Weliswaar in zijn race-uitvoering die onderhuids in alles verschilt van de tweede conceptauto, zoals die in de zomer van 2022 werd voorgesteld. De nauwelijks iets aan de verbeelding overlatende, royaal bevleugelde, haast tegen de grond plakkende racewagen had zich ontpopt tot een aantrekkelijke, compacte stadscross-over die in de loop van 2025 in productie moet gaan.

De Cupra UrbanRebel wordt het eerste model van de VW-groep dat op het nieuwe MEB Small-platform zal staan, net zoals de elektrische opvolgers van de Volkswagen Polo en de Skoda Fabia. Het verschil met het MEB-platform waarop de huidige ID.’s bij Volkswagen en hun groepsverwanten – inclusief de Cupra Born – zijn gebaseerd, is dat de kleinere basis de motor voorin draagt en bijgevolg de voorwielen aandrijft. Een motor waarvan het vermogen wordt geschat op 231 pk, waarmee de stadsracer in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u kan. Er is ook sprake van rijbereik van 440 kilometer en van een startprijs van om en bij de 25.000 euro.

Twee motoren, dat betekent dat de 435 pk over de vier wielen wordt verdeeld

In afwachting van die productieversie voor de openbare weg, mochten we het circuit van Barcelona op met de Cupra UrbanRebel Racing Concept. De 1.230 kilogram wegende, voor de rallycross bedoelde raceversie van de UrbanRebel heeft naast een aantal designkenmerken niets te maken met de conceptauto die het seriemodel voorafgaat. Het platform heeft plaatsgemaakt voor een buizenchassis waarin de batterij en de twee motoren huizen. Twee motoren, dat betekent dat de 435 pk over de vier wielen wordt verdeeld.

Tijdens de verkenningsronde had ETCR-kampioen Adrien Tambay er ons attent op gemaakt dat het toch wel oppassen geblazen is. “Houd de auto zeker op het gravel goed onder controle. Laat je niet meeslepen, want om de hoek wacht de pitmuur”, waarschuwde de zoon van de onlangs aan de ziekte van Parkinson overleden oud-F1-coureur Patrick Tambay. Wat hij precies bedoelt, zien we wanneer hij rustig de hoek omdraait. Eén kleine foute beweging en de rechterhelft van de auto gaat hier de pitlane in, terwijl de linkerhelft zijn weg richting jump vervolgt. Wetende dat er slechts twee exemplaren van deze auto zijn gebouwd, begrijp je dat zoiets niet echt de bedoeling is……

Review Cupra UrbanRebel Racing Concept

Rijgedrag Cupra UrbanRebel

Ondertussen gaat voor onze neus een hand omhoog. Start binnen tien seconden. Terwijl wordt afgeteld, proberen we onze ademhaling te fatsoeneren. Diep inademen lukt, uitademen met de strak aangetrokken zespuntsharnasgordel iets minder. Zolang het bij het remmen maar geen pijn doet, zal het wel meevallen, troosten we onszelf.
Drie, twee, één, go! Iets trager dan we hadden gepland, draaien we vanaf de startplaats het circuit op. Wat we in de richting van de eerste chicane goedmaken met een deugddoende stroomstoot – of hoe noem je het elektrische equivalent van een gezonde dot gas? De eerste chicane nadert onvoorstelbaar snel. 3,2 seconden van 0 naar 100, daarmee kun je naast een supersportwagen gaan staan.

Het feit dat het donker is en het kunstlicht de baan maar schaars verlicht, helpt ons niet echt om de met kegels uitgezette bocht scherp aan te snijden. Niet erg, want daar wenkt een lange, snelle bocht naar links die eindigt in een haarspeldbocht die ons op het gravel brengt. In die snelle bocht valt vooral op hoe viriel de UrbanRebel reageert. Niet alleen op de bewegingen van onze rechtervoet, maar ook op stuurbewegingen.

In die snelle bocht valt vooral op hoe viriel de UrbanRebel reageert

De minste stuurslag volstaat om de auto nerveus te doen reageren. Intussen hebben we echter het onverharde bereikt, en daar zal het vast wel beter gaan. “Mooi in een lange drift gooien”, fluistert het duiveltje op onze linkerschouder ons in; “oppassen voor de pitmuur”, waarschuwt het engeltje op onze rechterschouder. We besluiten wijselijk toch maar naar de tweede te luisteren... Op naar de jump dan, die we door onze voorzichtigheid net iets te traag naderen om van de grond te gaan. Ach, we mochten twee rondjes rijden, dus krijgen we zo meteen een herkansing…

Ondanks dat het gevoel heel nieuw is, is ons vertrouwen in de auto die tweede ronde toch gegroeid. Veel later dan de eerste keer gaat de rechtervoet kordaat naar het rempedaal. De neus duikt naar beneden, wat de achterkant doet zoeken... om ten slotte zonder veel drama te volgen. Ook de acceleratie op weg naar de haarspeldbocht is veel heftiger dan in de eerste ronde. Maar op voorwaarde dat je de rust in het stuur bewaart, beweegt de auto zich goed controleerbaar naar de buitenkant van de lange bocht naar links. Perfect daar waar we hem willen om de haarspeldbocht in te sturen. Netjes de neus plaatsen en dan vol ‘gas’ in een poging wat leven in de achterkant te krijgen.

Valt dat even tegen. Ondanks de losse ondergrond verroert die achterkant zelfs daar geen vin en holt hij gehoorzaam als een jachthond achter de voorkant aan. Aan mechanische grip heeft deze Cupra UrbanRebel Racing Concept duidelijk geen gebrek. Op naar de sprong nu, waarbij we nog wel even langs die verdomde pitmuur moeten. Ook die passeren we ditmaal sneller dan tijdens de eerste ronde. Daar gaan we dan, denken we wanneer we de motor merkbaar toeren horen pakken. Niet dus, zoals de foto later het keiharde bewijs toont. Tenzij de fotograaf iets te vroeg heeft afgedrukt; dat kan natuurlijk ook. Maar neen, meer dan dit zit er blijkbaar niet in.

Review Cupra UrbanRebel Racing Concept

Verdict Cupra UrbanRebel

“Het is de eerste keer dat ik met de auto rijd”, verontschuldigde de Fransman zich achteraf. “Maar het valt me inderdaad op hoe efficiënt hij rijdt. Anders, maar ook wel een beetje makkelijker dan de racewagen waarmee ik wereldkampioen werd. Die weegt 1.800 kilogram, heeft op zijn best 680 pk die alleen op de achterwielen worden losgelaten, geen ABS en moet het rooien met gegroefde banden. Wat de limiet opzoeken tijdens een race best wel moeilijk maakt. En daar kan ik een parallel trekken met de Cupra UrbanRebel Racing Concept.

Tot een zeker niveau rijdt hij relatief gemakkelijk, maar om er echt het maximum uit te halen, moet je hem echt wel zeer goed kennen. Kijk naar Jordi (Gené, red.). Die heeft al uren met de Cupra UrbanRebel Racing Conceot kunnen spelen en kent de auto door en door.”

Wat Tambay bedoelt, zien we even later wanneer de Spanjaard de vliegende conceptauto over de jump jaagt en het lijkt alsof hij bij de landing de controle dreigt te verliezen. Niet dus, want enkele snelle stuurbewegingen volstaan om de bolide opnieuw met de neus in de juiste richting te sturen… en in volle acceleratie voor ons langs te passeren. Whiii ... whiii ... whiii, de Spaanse nacht in. Want dat waren we in onze opwinding helemaal uit het oog, of beter gezegd uit het oor verloren. Motorgebrul, dat hoort hier niet.

Review Cupra UrbanRebel Racing Concept

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars