Concept
DFSK stelden we eerder al voor bij de Korte Test van de iets burgerlijkere Glory 580. Daar vind je dus de uitgebreidere stamboom. Wat hier telt, is dat de Fengon niet alleen een stuk moderner oogt dan die zevenzitter waarmee hij samen de oversteek maakt, maar dat hij dat ook daadwerkelijk is. Het is te zeggen, naar aankleding en infotainment toe. Check gewoon de digitale aircomodule, die spreekt boekdelen. Zoals het een SUV-coupé betaamt, wordt de Fengon ook iets luxueuzer in de markt gezet, al betekent dat in praktijk vooral dat je recht hebt op meer zwart glimmende plastics.
Voorts lijken beide DFSK's technisch uitwisselbaar, althans, toch onder de motorkap. Ook de Fengon vetrouwt dus op een van Mitsubishi afgekeken turbobenzine van 1,5 liter, gekoppeld aan een van Honda geleende CVT-automaat. Het vreemde is dat, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, de Fengon een gedowntunede versie krijgt van die molen. Geen 146 pk dus, zoals dat het geval is in de Glory 580, maar wel 101 kW of 137 pk. We geven het aantal kilowatt vooral mee voor de lezers in het Brusselse en aan de andere kant van de taalgrens. Het belastingsysteem aldaar is immers nog altijd geënt op de fiscale pk's en de kW's. En laat 100 kW er nu toch wel een gevoelige grens zijn, zeker.
Om het statische hoofdstuk volledig af te ronden geven we nog even mee dat we bijzonder aangenaam verrast waren door de binnenruimte. Zelfs met die duikende daklijn blijft er meer dan genoeg hoofdruimte voorhanden, terwijl er qua beenruimte sowieso nooit enige reden was tot klagen. Ook de bagageruimte volstaat, en beantwoordt volledig aan wat we verwachten van een 4,7 meter lange, 1,9 meter brede en 1,6 meter hoge SUV. Een oordeel dat we wel volledig op het zicht hebben moeten vellen, wegens gebrek aan een exact volume.
Weggedrag
Minder goed dan de Glory alleszins. Terwijl we, gezien de sportieve(re) look, het tegenovergestelde hadden verwacht. Pas op, het is opnieuw meer dan afdoend voor iedereen die niet per se als eerste weg hoeft te zijn aan de verkeerslichten. Probeer je dat wel, dan presenteert Newton vrij snel zijn wetten. Een hok van 2 ton krijg je met 137 paarden en een makke CVT nu eenmaal niet snel onder stoom.
Konden we trouwens best mee leven. Waar we ons echter wel (meer) aan hebben gestoord, is dat DFSK het klaarblijkelijk nodig vond om dat totale gemis aan mechanische branie toch te voorzien van een sportieve demperset-up. Het is dus een stuk stugger zitten dan in de Glory, zonder dat je daarom sneller ter plaatse bent. Je kan ook maar best je enthousiasme wat inhouden, want net als bij de eerder vermelde zevenzitter kampt ook de Fengon met een serieus drankprobleem. OneAutomotive schiet je hier evenzeer ter hulp door meteen een CNG-installatie in de koffer te lepelen.
Leuk, zowel voor klimaat als voor milieu en portemonnee, al drijft die ingreep de kostprijs wel op tot 29.230 euro. Hoewel dat nog altijd belachelijk weinig geld is voor de waar die je ervoor in ruil krijgt, spreken we desalniettemin over een investering waar je ook bij de meer gevestigde merken een heel eind komt. Toegegeven, die trakteren je dan wel niet altijd op 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking.
Verdict
Het ding met het kopiëren van designtaal is dat het niet stoort zolang het rationeel blijft. Met een SUV-coupé neig je al iets meer richting emotie, waarbij die generische look toch meer begint te wringen. Zeker als er dan ook nog eens een sof van een benzinemotor tussen de voorwielen ligt die even hard zuipt als de veerpoten gedempt zijn.
Dat je er vervolgens ook nog eens bijna 30.000 euro voor op tafel moet leggen, maakt dat de vele goede punten van deze Fengon – een volledige uitrusting, een uitgebreide basisgarantie, de standaard CNG-installatie, een ruim en aangenaam interieur – volledig ondergesneeuwd dreigen te raken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!