Concept
De plug-inhybride aandrijflijn van PSA komt in twee versies: een voorwielaangedreven variant die 225 pk en 360 Nm verzamelt en een vierwielaangedreven variant die 300 pk en 520 Nm ontwikkelt. Allebei gebruiken ze een 1,6 liter-turbobenzine als basis, maar de eerste doet het met een en de tweede met twee elektromotoren. Wij proberen de krachtigste 4x4-variant, die in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 235 km/u haalt.
De elektromotoren van de DS 7 Crossback E-Tense 4x4 tanken stroom uit een lithium-ionpakket van 13,2 kWh, die naast de verkleinde brandstoftank ingebouwd liggen. Het emissieloze rijbereik bedraagt 58 kilometer en de elektrische topsnelheid 135 km/u, toch als we de normcijfers mogen geloven. Op papier zou je ook niet meer dan 1,3 liter benzine per 100 kilometer verbruiken. Zoals steeds bij een plug-inhybride bepalen je trajecten en je laadgedrag hoeveel je in werkelijkheid verbruikt en hoe ver je geraakt op elektriciteit alleen.
De DS 7 Crossback E-Tense komt met een interne lader van 7,4 kW, zodat je aan twee uur genoeg hebt om de leeggereden batterijen weer op 100% van hun kunnen te brengen. Toch als het laadpunt 32 ampère haalt. Moet het aan het huis-tuin-en-keukenstopcontact, dan moet je nog eens zes extra uur geduld hebben.
Wat verandert er?
De E-Tense 300 is de enige DS 7 Crossback met vierwielaandrijving, wat de Franse constructeur verleidt tot een additionele off-roadmodus. Verwacht geen grootste terreinprestaties, want daar is noch het plug-inhybride aandrijfgeheel noch de ophanging of het koetswerk op voorzien. Maar je hoeft tenminste geen schrik te hebben voor een zompige wei of een modderachtige bosweg.
Over rijmodi gesproken: wij hebben vooral in de Hybrid-stand gereden waarbij de turbomotor regelmatig tussenkomt om de druk op de elektro-installatie te verlichten. En dat komt van pas, want de batterijen lopen snel leeg als je de 1.825 kilogram wegende DS 7 Crossback E-Tense over je knie legt. Tijdens onze testweek haalden we gemiddeld 40 kilometer op een batterijlading, het testverbruik schommelde tussen de 4 en de 8 liter per 100 kilometer. Vooral omdat we korte ritten konden combineren met regelmatige laadbeurten.
De plug-inhybride aandrijflijn van de E-Tense past uitstekend bij het weggedrag dat de DS 7 Crossback vertoont. De Franse SUV is stil en comfortabel, zonder echt gezapig te worden. Met dank aan de Active Scan Suspension (waarbij een camera ervoor zorgt dat de adaptieve dempers anticiperen op het wegdek) en het gelaagde glas, comfortsnufjes die standaars meegeleverd worden. DS heeft ook moeite gedaan om een heleboel knappe aankledingsmogelijkheden te voorzien, zodat je deze Crossback kan inrichten volgens je persoonlijke voorkeuren.
Verdict
In essentie doet deze DS 7 Crossback niets nieuws, al neemt dat niet weg dat de E-Tense alle vakjes afvinkt die bij een plug-inhybride SUV uit het premium segment horen. De 300 pk sterke 4x4-versie toont zich behoorlijk snel, raakt elektrisch voldoende ver en komt met een luxueuze aankleding. Het hoge prijskaartje wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de fiscale gunstmaatregelen die de overheid dit soort stekkerhybrides biedt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!