Concept Ferrari SF90 Spider
Je moet al een geoefend oog hebben om de nieuwe Ferrari SF90 Spider van de gesloten Stradale te onderscheiden. Toch als het dak gesloten blijft. Want 15 seconden volstaan om dit Steigerende Paard met de haren in de wind te berijden, aangevuurd door de onvermoeibare V8 in de achtersteven. Die 4 liter-biturbobenzine zet 780 pk en 800 Nm op de achterwielen, waardoor de SF90 het predicaat "supercar" dubbel en dik verdient. Maar het concept is net iets gedurfder.
In tegenstelling tot de LaFerrari heeft Maranello zich niet beperkt tot het monteren van een KERS-module, want de Ferrari SF90 beschikt over een plug-inhybride aandrijflijn die drie elektromotoren gebruikt: eentje als verlengstuk van de versnellingsbak en nog eens twee die verbonden zijn met de vooras. Ze halen hun stroom uit een accupakket van 7,9 kWh. Dit eDrive-systeem voegt nog eens 162 kW/220 pk toe, waardoor de Ferrari SF90 Spider met een syteemvermogen van zo maar eventjes 1.000 pk kan pronken.
Net zoals de Stradale beschikt ook de Ferrari SF90 Spider over een 100% elektrische rijmodus, waarbij enkel die twee op de vooras gemonteerde elektromotoren voor de aandrijving zorgen. In dit geval wordt deze Ferrari een voorwieltrekker. Met een volledige batterij bedraagt het elektrische rijbereik van de plug-inhybride aandrijflijn ongeveer 25 kilometer. Vanaf 135 km/u schiet de V8 weer tot leven en verandert de zoemende weer in een brullende Ferrari.
Rijgedrag Ferrari SF90 Spider
Afhankelijk van de gekozen rijmodus (Hybrid, Performance of Qualifying), beheert de Ferrari SF90 Spider zijn eigen energie. Er is geen manier om de regeneratie tijdens het remmen te beïnvloeden en nog minder om de batterij tijdens het rijden op te laden. Het goede nieuws is dat deze Ferrari dit allemaal perfect regelt, zonder vertraging in zijn reacties. Duw op het rechterpedaal en boem... hij is vertrokken! Als een raket, meestal. Je hele lichaam wordt in de stoel gedrukt. In de bochten draait het chassis perfect vlak en de bochten komen op je af als de uppercuts van Mike Tyson in zijn hoogtijdagen.
In een rechte lijn moet je de katapult bedienen. Net als een straaljagerpiloot die van zijn vliegdekschip wordt gelanceerd, krijg je hier een echt G-krachtengevoel... met als extra bonus een open cockpitkap. Ja, dat is een van de kleine bonussensaties die je krijgt aan boord van de Ferrari SF90 Spider. De wind en het directe contact met de elementen. Het geluid van de V8 als hij brult (met iets minder overtuigingskracht dan in de Ferrari's ervoor, maar toch), de geur van de natuur in de lente, de koelte van een beetje regen... Al deze kleine dingen die, in combinatie met het raffinement van deze Ferrari, een rit kunnen veranderen in een puur moment van plezier en genot.
In de cockpit van de Ferrari SF90 Spider worden alle bedieningselementen gebundeld op het stuurwiel. De peddels voor de versnellingsbak, richtingaanwijzers en koplampen, ruitenwissers en zelfs de ontstekingsknop voor de motor zijn daar allemaal gegroepeerd, in een ergonomische lay-out geïnspireerd door de racewereld. Voor de rest heeft Ferrari alles uit de kast gehaald voor de head-updisplay, die is uitgerust met een nieuwe 'bijrijder'-functie die in realtime informatie geeft over de manier waarop je de bochten aansnijdt.
Verdict Ferrari SF90 Spider
De Ferrari SF90 Spider kost gauw 500.000 euro, toch hebben alle beschikbare exemplaren moeiteloos een nieuwe eigenaar gevonden. Wat bewijst dat Maranello juist gegokt heeft met dit plug-inhybride supercarconcept. Want jawel, je kan geruisloos rijden zonder een grammetje CO2 uit te stoten. Maar wanneer de teugels even gevierd mogen worden, gaat het paard alsnog steigeren en blijkt het een volbloed te zijn.
Foto's: Jonathan Godin
Verwante testen
In dit artikel : Ferrari, Ferrari Sf90
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!