Concept
Met de facelift van de 500X is het mes er diep ingegaan. Daarbij zei Fiat arrivederci aan bijvoorbeeld vierwielaandrijving. Als troost parkeerde Fiat nieuwe benzinemotoren in het gamma, terwijl het tegelijkertijd twee toplijnen opstelde. Aan de ene kant is dat de luxueuzere Lounge, die wat meer comfort onder de standaarduitrusting mengt, aan de andere kant de Sport, die – je raadt het – zich wil manifesteren als het adhd-lid van de familie.
Italianen geven natuurlijk voorrang aan looks. En de 500X heeft die speciale rode lak, die optionele velgen – doet er verder nog iemand 19-duimers in deze klasse? – en die titaniumgrijze details en zijn alles verhullende logo ook nodig. Want hij mikt misschien op de jongsten, maar zelf is hij het niet meer. Daardoor wordt hij in dit genre weggeduwd door stijlfiguren als de Peugeot 2008 en de VW T-Cross Cabrio.
Nu gaat dat Sport-logo niet alleen over smaak en kleur. Zo ligt deze 500X 1,3 centimeter dichter tegen het asfalt, draagt hij specifieke banden en kreeg het stuur een andere afstelling. Bijzondere benieuwenis wekken vooral zijn FSD-schokdempers, die van het frequentieselectieve type zijn. Ford doet iets gelijkaardigs op de Fiesta ST, en niet zonder resultaat, overigens.
Waar Fiat wél een kans laat liggen, is onder de motorkap. Deze Sport doet op zijn best een beroep op de 1.33 van 150 pk, de jongste Firefly-viercilinder, gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. Sportieve ambities mogen zich wat ons betreft met een vollere schep punch onderscheiden, dit is echter gewoon het krachtpakket dat je net zo goed in eender welke 500X kan krijgen. Sneu.
Veelzeggend nog is dat je zelfs je toevlucht kan nemen tot de 1-liter met manuele bak, wat wellicht ook nog de bestverkochte Sport zal worden, aangezien hij 2.600 euro goedkoper is. Met een startprijs van 27.390 euro is de Sport overigens zonder omhaal hét topmodel. Best duur zelfs.
Rijgedrag
Minder onderstuur, uitgesteld overstuur en hogere zijdelingse versnellingen: dat zijn de voordelen die Fiat opsomt van de verbeteringen aan het onderstel. Je zou een gewone 500X en deze Sport vlak na elkaar moeten rijden om dat effectief te voelen. De bekrachtiging van het stuur – met alcantara stukken op kwart over negen – voelt niet onprettig aan en lijkt een fractie scherper te reageren, zonder dat het daarom als een wereld van verschil aanvoelt. Of echt animerend overkomt. En dat telt voor al die voordelen die Fiat opsomt.
De 19-duimvelgen, zoals op onze testwagen, hebben natuurlijk wel een neveneffect en zorgen ervoor dat de neus wat directer naar de bevelen van de bestuurder luistert. Van de schokdemping hadden we meer inbreng verwacht. Het comfort wordt goed in ere gehouden, maar de stoters slagen er niet in de Dunlop Sport Maxx-banden aan de grond te solderen. Zo’n gebrek aan grip gaat gauw vervelen.
Nu is het vooral de robotbak die de dynamiek fnuikt. Hij reageert zo laks op het intrappen van je rechtervoet dat je zijn inertie bij een inhaalmanoeuvre op den duur vooraf gaat incalculeren. Bizar gedrag voor een baktype dat net bekendstaat voor zijn schichtige reacties. Je kan het verhelpen door de schakellepels achter het stuur te gebruiken, maar die remedie is maar een halve.
Verdict
Op Fiats configurator wordt deze 500X afgetiteld als een Sport-look. Dat is nog de beste samenvatting. SUV’s vallen per definitie moeilijker te rijmen met sportiviteit, maar er bestaan wel degelijk verrassingen op dat vlak. De 500X Sport is niet zo’n verrassing. In een segment waar grijsheid vaak regeert – denk Skoda Kamiq of Renault Captur – geeft zijn afgetekende stijl alvast kleur, maar laat je de zweep klappen, dan moet deze cross-over grabbelen om aan te klampen. Hij mist vasthoudendheid, focus en een alerte versnellingsbak om dat label op zijn wielkasten naar eer en geweten in te vullen.
- Looks
- Ook technisch aangepast
- Multimediasysteem
- Tractie
- Niet echt sportief
- Schakelgedrag robotbak
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!