Koetswerk
De lijnen van een SUV-coupé, typisch Italiaanse rondingen en, sinds de jongste facelift, ledlampen om de uitstraling nog te versterken: de 500X blijft een van de meest chique compacte SUV’s op de markt. Zijn elegante proporties blijven bovendien beperkt tot een lengte van ‘slechts’ 4,26 meter, een efficiënt formaat voor de piepkleine dorpjes van Italië en hun parkeerplekken in zakformaat.
Om onze trip op een serene manier te kunnen ondernemen reisden we met drie en offerden we de vierde plek op aan de bagage. De koffer heeft een correcte inhoud voor dit segment, maar is in absolute zin toch beperkt (350 liter). Daarmee is hij dus niet ideaal om kisten vol wijn en flessen olijfolie in grote hoeveelheden mee naar huis te slepen. Maar dat leidt ons tot de volgende vaststelling: niets rechtvaardigt de aankoop van een grotere auto enkel voor die paar dagen per jaar dat je ermee op vakantie gaat. Dakkoffers, fietsendragers en/of een aanhangwagen (onze 500X 1.3 automaat mag tot 1.320 kilo slepen) zijn voor dat alles een oplossing.
Maar laat ons terug naar het interieur gaan, dat zeker niet gierig is met ruimte, niet voorin noch achterin. De achterbank vertoont iets minder ergonomische vormen dan de voorstoelen, maar geen van ons drieën kwam ‘gebroken’ uit de 500X na de 1.050 kilometer die we in één trek verslonden. Met uitzondering van een paar missers van de navigatie bleek het infotainmentsysteem (UConnect met 7-duims aanraakscherm) efficiënt. Aan kleine bergvakken is geen gebrek (bijzonder praktisch dubbel handschoenenkastje).
Op de weg
De 1.3 FireFly 150 pk is in de eerste plaats zacht en onderscheidt zich al snel door zijn stille werking waardoor we ritten van 300 tot 400 kilometer zonder hoofdpijn konden verteren. Hij slikt de krappe haarspeldbochten en steile wegen van Zwitserland met verve, zelfs met drie passagiers en al hun bagage aan boord. Daarbij wordt hij goed ondersteund door zijn behoorlijk afgestelde zestrapsautomaat, al vertoont die laatste bij lage snelheden soms vervelende schokken, maar nooit zodanig dat ze gaan storen. Dat was trouwens al het geval met de vorige 1.4 Turbo. De schokdemping is behoorlijk stug maar op de goed onderhouden snelwegen van Frankrijk en Zwitserland wisten we de precisie – en dus een zekere vorm van rijplezier – die ze biedt wel te smaken.
Verbruik
Het klopt dat deze 1.3 FireFly 150 dorstig is en kan flirten met de 9 l/100 km als je je laat gaan, maar wij wilden ook het omgekeerde aantonen. Ons totale gemiddelde over de 2.300 kilometer van ons Italiaanse avontuur, waarvan zo’n 2.000 kilometer op snelwegen, bleef steken op 6,7 l/100 km. Ons minimum zat op 5,93 l/100 km, wat heel mooi is voor een SUV met een 150 pk sterke turbobenzinemotor en een automatische versnellingsbak, en perfect haalbaar als je de snelheidsbeperkingen op de snelweg respecteert (we waren iets minder braaf op secundaire wegen). Dat betekent 130 km/u op Franse en Italiaanse snelwegen en soms veel minder in Zwitserland (100 of zelfs maar 80 km/u). Maar we hebben ons nooit ingehouden om bij momenten stevig door te trappen om ons bijvoorbeeld op een oprit te lanceren, ons klaar te houden voor een afrit of een vervelende middenvakklever in te halen. Het is geen toverij: spaar hem een beetje en hij kost je niet (heel) veel.
Ons verdict
In absolute zin blijft de 500X een sympathieke en aangename SUV bij het gebruik, waarmee je zowel naar het werk als naar Europese toeristische trekpleisters kan gaan. Om deze benzinetopversie 1.3 150 pk met automaat te kunnen genieten (die laatste is trouwens standaard op deze motor) moet je minstens 24.490 euro ophoesten voor het uitrustingsniveau City Cross. En we bevestigen graag dat het verbruik lang niet altijd overdreven hoog is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!