Korte tests / Ford Fiesta Cup (2024) - betaalbaar racen
De Ford Fiesta Cup is het enige Belgische cupkampioenschap dat betaalbare sprintraces organiseert. AutoGids doet de test op het Circuit van Mettet.
Vier graden onder nul en kans op sneeuw. Het klinkt als de ideale voorbereiding op de openingsrally van het nieuwe WRC-seizoen. Nu zijn we niet in Monaco, maar in Mettet. Op eerste Test Day op Belgische bodem voor de Ford Fiesta Sprint Cup, die georganiseerd wordt door V-Max Racing Management. Natuurlijk waagden we onze kans.
Concept Ford Fiesta Cup
De Belgian Fiesta Cup zag het levenslicht in 2018, als een door Ford gesteund cupkampioenschap dat racen betaalbaar probeert te houden. Een seizoen zou niet meer dan 25 à 30.000 euro mogen kosten. Deze raceserie wil amateurs de kans geven om van de autosport te proeven en wil een springplank zijn voor jong talent.
Er wordt gereden met de Ford Fiesta Cup, ontwikkeld en gebouwd door het Nederlande Intrax Suspension Technology. Om het gewicht te drukken tot een 1.020 kilogram wordt de stadswagen volledig gestript, verder blijven de modificaties beperkt tot een versterkte, voortaan verstelbare ophanging. Zoals de internationale FIA-veiligheidsregels dat voorschrijven, krijgt interieur een gekeurde rolkooi en een automatische brandblusinstallatie.
Onder de motorkap van de Ford Fiesta Cup schuilt een drukgevoede driepitter. De 1 liter-benzinemotor van de Ecoboost is standaard goed voor 140 pk, maar dankzij andere motormanagement, een K&N-luchtfilter en een open uitlaatsysteem ontwikkelt het blokje hier 150 pk. Voor de gelegenheid stond de wagen op regenbanden van Hankook-makelij, die meer grip genereren op een koude ondergrond.
Rijgedrag Ford Fiesta Cup
Ondanks de extra focus is de Ford Fiesta Cup geen echte racewagen. Net zoals de stadswagen waarop hij zich baseert, komt deze budgetracer met elektrische zijspiegels, een soepel koppelingspedaal en een uitstekend zicht rondom het koetswerk. En dat is mooi meegenomen, want een beetje overzicht is van goudwaarde tijdens de felbevochten wedstrijden van dit kampioenschap. Maar vergis je niet, want de gerichte aanpassingen aan het onderstel zorgen er wel voor dat deze Fiesta van wanten weet op een afgesloten omloop zoals dat van Mettet. De besturing is opvallend direct en de remmen communicatief, terwijl de ophanging zich als kauwgom aan het koude asfalt hecht..
Je kan erg snel erg hard gaan met de Ford Fiesta Cup. Maar om het verschil te maken, moet je erg vloeiend sturen en het momentum houden. Een beetje overmoed resulteert snel in nodeloos tijdverlies. De voorwielaandrijving is de achilleshiel van deze budgetracer, omdat ze ervoor moeten zorgen dat de wagen grip genereert én omdat ze tegelijkertijd moeten helpen om vlot van richting te veranderen. De set-up biedt soelaas: een soepele voorkant voor maximale grip en een stijve achterzijde die ervoor zorgt dat de wagen makkelijker keert - waarbij het binnenste achterwiel zich met plezier lift.
De driecilinder van de Ford Fiesta Cup is net krachtig genoeg, met voldoende koppel over het hele toerentalbereik. Wat extra punch kan nooit kwaad, al zou dat de aangedreven voorwielen nog vaker in de problemen brengen. Ook het geluid werkt aanstekelijk, toch als je de Ecoboost-motor vanuit het gestripte interieur beluistert. Enkel de versnellingsbak wringt wat tegen, maar dat kan je hem moeilijk aanwrijven- in de basis blijft het nu eenmaal een stadswagen.
Verdict Ford Fiesta Cup
Elke Ford Fiesta is leuk om mee te rijden en dat talent wordt enkel in de verf gezet door deze Cup-versie. Het blijft een voorwielaangedreven stadswagen, maar de geboden sensaties zijn die van een echte circuitauto. Speels genoeg om je te amuseren, maar pas echt bevredigend als je het volle potentieel weet te benutten. Of hoe je geen gigantische budgetten moet vrijmaken om veel autosportplezier te beleven.
Tekst: Audran Lernoux / Foto's: Anciaux Photographie
In dit artikel : Ford, Ford Fiesta
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Ford Fiesta 5d 1.6 TDCi 95 Econetic (2008)
-
Algemene tevredenheid : 15.51/20
- Beoordeling eigenaar
- De 70 beoordelingen tonen
-
Ford Fiesta 5d 1.0i 59kW Titanium (2017)
-
Algemene tevredenheid : 12/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Ford Fiesta 5d 1.5 TDCi 55kW Sync Edition (2015)
-
Algemene tevredenheid : 14/20
- Beoordeling eigenaar
- De 5 beoordelingen tonen