Concept Ford Focus ST Track Pack
Hoewel hij niet zo radicaal is als de RS, is de Ford Focus ST standaard al een uiterst competent performancemodel waarvan de 2,3 liter grote en drukgevoede viercilinder van 280 pk (bij 5.500 o/m) en 420 Nm (bij 3.000 tot 4.000 o/m) zich perfect kan uiten in een chassis dat een van de beste balansen biedt tussen sportiviteit en comfort.
De ingenieurs van Ford, en in het bijzonder die van het testcentrum in Lommel, zijn er immers meesters in geworden de onderstellen van compacte voorwieltrekkers tot in de puntjes af te stellen. Zoals de uitstekende Ford Fiesta ST, die nu helaas aan het einde van zijn carrière is, al voldoende aantoont.
De Ford Focus ST voert een gamma coherente en begeerlijke hatchbacks aan. Maar als het nu eens... nog beter kon? Daarom verschijnt deze Track Pack op het toneel. Over het algemeen is het recept vergelijkbaar met dat voor de Fiesta ST Edition. Een gerichte verbetering op een paar sleutelelementen, altijd met het oog op betere prestaties voor meer plezier.
Aan de motor en de versnellingsbak van de Ford Focus raakt het Trakc Pack niet. De basiskarakteristieken blijven dus ongewijzigd. De vooruitgang komt van een ‘kit’ met KW-schokdempers die per klik verstelbaar zijn in zowel in- als uitveren (respectievelijk 12 en 16 inkepingen), gekoppeld aan veren die 50% stugger zijn en de rijhoogte met 10 mm verlagen, 19-duimwielen die 10% lichter zijn, de grote remmen van de Mustang Mach-E (met vooraan schijven van 363 mm en vaste Brembo-klauwen met 4 zuigers) en Pirelli P Zero Corsa semi-slicks, speciaal ontwikkeld voor de Mustang, met het label "FP", voor Ford Performance.
Je mag je vooral niet vergissen, anders eindig je met een onbestuurbare auto.
Die kit van de Ford Focus ST Track Pack wordt aangevuld met een sleutel om de schokdempers te verstellen en een gebruikershandleiding, die, uitgaande van enkele typische toepassingen (B-Road, GP-Mode, Nordschleife, Comfort) aangeeft hoeveel clicks de schokdempers vooraan en achteraan in de ene dan wel de andere richting moeten worden versteld, zowel qua in- als qua uitveren, om het weggedrag aan te passen aan het beoogde gebruik. Het betreft regelingen voor ervaren gebruikers, want het is niet gewoon een rijmodus selecteren via het aanraakscherm. En je mag je vooral niet vergissen, anders eindig je met een onbestuurbare auto, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Deze kit is alleen verkrijgbaar bij de bestelling van een nieuwe Ford Focus ST. Als aftermarket is het mogelijk om de losse mechanische elementen (velgen, schokdempers, remmen,...) van het Track Pack te verkrijgen, maar tegen een hogere totaalprijs. De kit is ook enkel te krijgen op de vijfdeursversie met manuele versnellingsbak. Hij wordt aangevuld met een afwerking in Agate-zwart voor het dak, de spoiler bovenaan op de achterklep, de diffusor, de buitenspiegelbehuizingen en de voorbumper.
Vanuit mechanisch oogpunt heeft de elektronische sperdifferentieelfunctie eLSD het voordeel dat het ook kan worden ingesteld volgens de op het display geselecteerde rijmodi. Dat betekent dat het à la carte kan werken, in plaats van vast zoals een mechanisch zelfblokkerend systeem (Quaife in dit geval op de Fiesta ST Performance Pack). Het past zich proactief aan de verwachte reactie aan op basis van de informatie die het van verschillende sensoren ontvangt. Op die manier is de Focus ST Track Pack altijd paraat, voor het geval dat…
Rijgedrag Ford Focus ST Track Pack
We konden met deze Ford Focus ST Track Pack rijden met drie verschillende schokdemperinstellingen: GP Mode, B-Road en Comfort. GP Mode is bedoeld voor gebruik op een biljartlakenvlakke weg waar bijna geen verticale belastingen zijn. In deze configuratie lijkt de vering uiterst stug, zowel bij het in- als het uitveren, met bijna geen rolbewegingen en een optimale levendigheid bij snel op elkaar volgende lastwissels. De uitstekende Pirelli-semislicks zorgen voor een verbazingwekkende mechanische grip en je onderschat de bochtsnelheden stevig, althans in het begin van de ervaring. In deze omstandigheden is deze Focus ST uiterst efficiënt.
Een paar klikken later zitten we in de B-Road-modus, die Ford niet "Rally" wilde noemen om niemand af te schrikken. Hij is bedoeld voor kleinere wegen met een minder goed wegdek. De vering lijkt dan over langere veerwegen te werken, lijkt minder strak en is dus gevoeliger voor lastwissels.
Een paar klikken later zitten we in de B-Road-modus, die Ford niet "Rally" wilde noemen om niemand af te schrikken.
Het resultaat? Het wordt mogelijk om met de auto te spelen, om overstuur uit te lokken waardoor je deze Ford Focus ST Track Pack de bocht in kunt smijten en er als een ballerina kunt doorjagen terwijl je je toch op ieder moment veilig blijft voelen. Deze modus is iets minder karikaturaal dan in de Fiesta, al was het maar omdat de veel langere wielbasis de natuurlijke stabiliteit bevordert. Maar om een kleine bergpas te bedwingen is deze stand het meest geschikt.
De Comfort-stand ten slotte bevordert de filtering, voor dagelijks gebruik en biedt nog altijd een geslaagd compromis. Natuurlijk vergt het spelen met alle standaardinstellingen die in de handleiding worden uitgelegd, enige tijd en knowhow, maar als het eenvoudig was, zou iedereen weten hoe het moet, niet?
Verdict Ford Focus ST Track Pack
Ford vraagt 3.675 euro voor het Track Pack, boven op de 44.430 euro die een Focus ST hatchback met handgeschakelde versnellingsbak kost. Dat is grofweg 48.000 euro voor een uitstekend rijdende Focus. Duur, niet duur? Het is maar hoe je het bekijkt.
Verwante testen
13-07-2021
12
06-05-2021
Korte tests
Volkswagen Golf GTI Clubsport - het grove geschut
De Volkswagen Golf GTI is er opnieuw als Clubsport, gezegend met een 300 pk sterke turbomotor, een aerodynamisch verfijnd...
16
07-04-2021
Eerste tests
Ford Fiesta ST Edition : Lolsmurf
Het is klein, blauw en altijd in om wat lol te trappen, rara wat is het? De Ford Fiesta...
6
02-12-2020
Eerste tests
Audi S3 : S van… steriel
De Audi S3 begint aan zijn vierde ambtstermijn, met andermaal meer veelzijdigheid en comfort in absolute zin. Natuurlijk gingen...
10
In dit artikel : Ford, Ford Focus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!