Concept
De Bullitt is een speciale editie van de Ford Mustang GT, geïnspireerd door de gelijknamige langspeelfilm van Peter Yates. Steve McQueen speelt Frank Bullitt, een eigenwijze politie-inspecteur die de regels aan zijn laars lapt om een stel schurken bij de kraag te vatten. Centraal staat de intussen legendarische, bijna 10 minuten durende achtervolgingsscène door de straten van San Francisco waarin een door McQueen bestuurde Mustang GT Fastback een Dodge Charger op de hielen zit.
De Bullit baseert zich op de begin 2018 vernieuwde Ford Mustang, een facelift die een bijgevijld koetswerk combineerde met een opgewaardeerd chassis. Ford introduceerde tevens magnetorheologische dempers, een tientrapsautomaat en een stille uitlaatmodus, bedoeld om je buren goedgemutst te houden wanneer je 's avonds de wijk binnenrijdt. De nog steeds atmosferische 5 liter-V8 van de Mustang GT zag zijn vermogen intussen klimmen naar 450 pk.
Ford spuit de Mustang Bullitt in het Dark Highland Green uit de film, al behoort ook Shadow Black tot de mogelijkheden. Het met extra chroomaccenten opgesmukte koetswerk krijgt een specifiek radiatorrooster zonder galoperende volbloed, terwijl de zwarte 19-duimsvelgen zich vullen met rode Brembo-remklauwen. Binnenin vind je speciale Recaro-sportstoelen met groene stiksels en een manuele versnellingsbak met een witte biljartbal als pook.
Rijgedrag
De Ford Mustang Bullitt heeft een tot 475 pk opgevoerde versie van het 5 liter-blok, dat de achterwielen aandrijft via een manuele zesversnellingsbak. De pook staat wat ver naar achteren en moet een flike afstand overbruggen om van verzet te veranderen, maar schakelt wel boterzacht. Desgewenst zorgt een rev-matchingfunctie voor extra stabiliteit, al staan de pedalen zo opgesteld dat je die dot tussengas gerust zelf kan geven. De spreiding is opvallend lang, bij 120 km/u draait de krachtbron geen 2.000 toeren.
De krachtbron draait zoals alleen een Amerikaanse V8 dat kan, met een soundtrack die gestuurd wordt door de actieve uitlaatlijn, door het nieuwe Open Air Induction-systeem en door het inlaatspruitstuk van de GT350. In de circuitmodus blaft het ding als een dolgedraaide rottweiler. Het is fijn spelen met de verschillende settings, waarbij we vooral de semi-actieve dempers konden smaken. Ze verbeteren de rijdynamiek zonder daarom beenhard te worden.
De Bullitt is een Ford Mustang die in minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en die een topsnelheid van 264 km/u haalt. Maar maak er geen sportwagen van, daarvoor weegt deze Ford te veel en verandert hij te log van richting. Maar er zit wel gevoel in het onderstel, waardoor het dynamische potentieel zich eenvoudig laat exploiteren. Er zijn weinig auto's waarvan de achteras zich zo gretig en zo gemakkelijk breder zet, al dan niet vergezeld van een witte rubbernevel.
Verdict
Waar vind je nog een achterwielaangedreven sportcoupé die een atmosferische V8 combineert met een manuele transmissie? Alleen al daarom hoor je deze Ford Mustang te koesteren. Bovendien ziet de Bullitt er geweldig uit en klinkt hij nog lekkerder, alsof hij uit een ander tijdsgewricht komt. Hij verwijst dan ook naar een film uit 1968.
Ook de prijs is lekker ouderwets, het compenseert de fiscale kosten, de hoge brandstofrekening en de verse achterbanden.
View this post on Instagram
Verwante testen
06-06-2021
21In dit artikel : Ford, Ford Mustang
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!